- Napsal Radek Krpač
- Kategorie: Učení a trénink
Do vosího hnízda II. - principy.....
V minulém článku, psaném ve čtvrtek, jsem definoval a popsal výstupy, které by dle mého názoru měly vznikat metodickou činností realizovanou ČVS. Zároveň jsem slíbil, že popíši cestu, jejíž prostřednictvím bych těchto výstupů chtěl dosáhnout. Dřív než se však začneme zabývat jednotlivými projekty, činností, nápady a plány, je třeba definovat několik OBECNÝCH PRINCIPŮ. Tyto principy by se měly jako červená nit vynout veškerou metodickou činností a aktivitou. Tyto principy bych nyní rád definoval a vysvětlil.
VÍCEÚROVŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ: Chceme – li zvyšovat obecnou úroveň vzdělanosti trenérů, je třeba přijmout a respektovat fakt, že úroveň vzdělání trenérů mládeže u nás je diferencovaná a nerovnoměrná. Chceme – li tedy trenéry vzdělávat musíme tento fakt respektovat a cílit na různé trenérské skupiny různým způsobem a v jiné úrovni. Je tedy třeba uspořádat vzdělávací systém hierarchicky a umožnit efektivní vzdělávání všem – jak amatérským trenérům malých oddílů, tak trenérům SpS a SCM. V rámci tohoto víceúrovňového vzdělávání je pak na místě zapojit trenéry – profesionály do vzdělávání trenérů – amatérů.
Na stránkách VA probíhá v posledních týdnech ba měsících zajímavá diskuze. V této diskuzi se objevují různé názorové platformy uvažující a argumentující směrem k metodice, respektive metodické činnosti ČVS. Různí, stále se opakující, autoři článků či komentářů pod nimi zde diskutují o tom, zda metodika má být jednotná, či nikoliv, zda existuje dostatek materiálů pro trenéry – amatéry, či zda potřebujeme další kuchařku atd.
Neustále se snažíme nacházet různé cesty, myšlenky, nové varianty techniky, abychom našim hráčům umožnili se správně volejbalově vyvíjet. Velkou roli ve sportovním vzdělání hraje motivace, která vychází z různých cvičení a materiálů, které máme k dispozici. Jednou z nich může být „míč pro libera“, který během nekolikaměsíčního použití v tréninkovém procesu stoprocentně přesvědčil a nadchnul trenéry v zahraničí. Míč pro libera byl vyvinut v Itálii, na jeho výrobě se podílel bývalý reprezentant Damiano Pippi. Povrch míče a jeho váha jsou stejné jako u normálního míče. Míč pro libera je speciálně polstrován, aby byl odskok od paží reálný a aby dráha letu míče odpovídala dráze normálního volejbalového míče.
Vážení čtenáři webu Volejbalové akademie, každý den vám na našich stránkách servírujeme porci odborných, zábavných ale i vážných volejbalových témat, a to i v těchto svátečních slunečních dnech. Udělali jsme pouze malou změnu, o článek Zdeňka Haníka nepřijdete, ten jsme tentokrát přesunuli z důvodu dnešního svátku na středu, já bych vás chtěl dnes seznámit se zajímavým pohledem na proces učení.
Trenéři převážně mládežnických kategorií si často stěžují na nedostatek tréninkových jednotek, na čas, který mohou při tréninkovém procesu svým svěřencům věnovat. Halu ovšem nenafouknete, více času nedostanete a musíte si zapřemýšlet, jak nejefektivněji čas využít. Například již úvodní fázi rozcvičení a zahřátí organismu můžete využít k nácviku techniky různých dovedností. Tady je pár typů, jak optimálně využít tréninkovou jednotku:
Na základě analýzy posledního evropského šampionátu žen v Itálii a Srbsku přinášíme volejbalová cvičení, která jsou zaměřena na odstraňování nedostatků jednotlivých evropských týmů. Každý trenér si musí u svého týmu nejprve vyhodnotit, které činnosti je třeba nejvíce zdokonalovat a poté správná cvičení zakomponovat do tréninkových jednotek.
V prvním lednovém týdnu tohoto roku jsem přispěl na tento web článkem pod názvem „ Kde nás tlačí bota“. Šlo o reakci v té době na hodně diskutované téma Volejbalová kuchařka. Obsah i pointu tohoto článku si můžete ještě jednou přečíst na tomto odkazu (
Tvůrčí pracovní setkání, takový je přenesený význam slova workshop. Tato tvůrčí pracovní setkání byla až donedávna doménou především umělců všeho druhu, v posledních letech se objevují první smělé pokusy o workshopy i ve sportu. Měl jsem možnost jednu z těchto akcí v nedávné době navštívit. Okamžitě jsem si začal představovat, jak by mohl vypadat takový velký volejbalový workshop. Nesměle Vám dnes proto předhodím svůj koncept. A protože náplní workshopu je tvůrčí práce, věřím že budeme tvůrčí a brzy se na takovém volejbalovém workshopu potkáme…
V roce 2008 na jedné vědecké konferenci jsem při svém vystoupení trochu provokoval z řečnické tribuny otázkou: „kde jsou trenéři?“, a to v okamžiku, kdy můj adrenalin povážlivě stoupal, když jsem si uvědomil, jak „nedonošení teoretici sportu“ pod taktovkou zasloužilých docentů a profesorů honí body za referáty na vědeckých konferencích. Tyto referáty byly výsledkem bádání lidí, kteří buď (v lepším případě) ve svatém přesvědčení podlehli domnění, že odhalují ty pravé zákonitosti a souvislosti sportovní hry, nebo v horším případě pouze „vyčuraně“ předstírali výzkum, aby dospěli k titulu PhD nebo k jiné podobné metě. Vysocí akademici zpozorněli a naoko mi dávali za pravdu … jednu výhodu to moje tehdejší vystouení ale přeci jenom mělo: organizátoři pravidelně ob rok pořádané plzeňské konference „Hry 2010“ mě vyzvali, abych se chopil moderování „kulatého stolu“ mezi teoretiky a praktiky.
V posledních dnech se rozpoutala široká debata k tématu volby nového trenéra mužské reprezentace. Myslím si, že je to dobře. Všechny strany si z toho něco odnesou. Kvalitní trenér pro reprezentační družstvo bude posléze jistě nalezen a vše se vrátí do normálních kolejí… U někoho zůstane pocit křivdy, u někoho spíše pocit ne příliš povedeného výběrového řízení. Jsem si ovšem jistý, že většina se poučí do budoucna!