V minulém metodickém popise (odkaz na dopis zde) jsem se zaměřil na poměr přihrávky prsty a bagru u plachtícího podání. Jsem rád, že dnes můžu doplnit napsané o velmi zajímavé sledování Jirky Petrů (člen TMK ČVS a trenér Volejbalu Brno). Na úvod bych rád upřesnil několik informací.
V roce 2014 provedla TMK ČVS poměrně rozsáhlé sledování přihrávky na vybraných světových a evropských šampionátech. Šlo konkrétně o Mistrovství světa mužů v Polsku a Mistrovství Evropy juniorů v Brně. V průběhu celého roku 2014 bylo shromážděno poměrně velké množství údajů a v prosinci toho roku se uskutečnil na dané téma seminář pro trenéry v Brně.
Další krátké metodické video, zaměřené na pohybový rozvoj individuálně herních činností hráčů, připravil pro všechny volejbalisty trenér Ivan Pelikán. Určeno je zejména pro všechny děti, které ještě nepraktikují, ale i praktikují hru minivolejbalu. Již podruhé je video zaměřeno na činnost blokování.
Další díl videoseriálu o pohybové průpravě, která předchází (nebo probíhá současně) rozvoji techniky individuálně herních činností hry volejbalu. Volejbal je náročný na techniku, která umožní vůbec tuto hru praktikovat: Právě komplexní pohybový rozvoj a založení korektních pohybových návyků usnadňuje mladému hráči zvládnutí techniky (každá herní činnost má svá motorická specifika). Průpravná cvičení, která naleznete ve zmiňovaném videoseriálu, jsou určena pro všechny děti (již od 4 let věku), které ještě nepraktikují hru minivolejbalu, ale i pro ty, kteří minivolejbal hrají a postupně rozvíjejí jednotlivé individuální herní činnosti. Ve video ukázkách jsou záměrně použity korektní, ale i horší příklady provedení pohybu.
Třetí a závěrečný díl videa zaměřený na pohybový základ přihrávky a vybírání ve volejbalu. Nutno dodat, že podobných cvičení nebo modifikovaných cvičení uvedeních v seriálu videí by šlo „vymyslet“ nejspíše desítky…
Kdykoli zahájí znamenitý řečník projev, obvykle zmíní dobu, kdy ještě zdaleka nebyl dobrým řečníkem. Nezapomene barvitě vykreslit pocity, které prožíval, jak si připadal nejistý, jak se bál vystoupit před neznámým publikem a musel překonat strach. Většinou to dělal tak, že si představil posluchače v určité směšné situaci, např. ve spodním prádle. Díky tomu se uvolnil, zbavil strachu a napětí a získal nad posluchači převahu.
Dovolím si vám představit další díl videoseriálu (odkaz na první díl) o pohybové průpravě, která předchází (nebo probíhá současně) rozvoji techniky individuálně herních činností hry volejbalu. Volejbal je náročný na techniku, která umožní vůbec tuto hru praktikovat a právě komplexní pohybový rozvoj usnadňuje mladému hráči zvládnutí techniky (každá herní činnost má svá motorická specifika).
· Mezi obecnou a specifickou částí (průpravou hráče) nejsou hranice a vše je propojeno
· Důležité je odhalit pohybovou podstatu konkrétní techniky a tu rozvinout co nejdříve z důvodu „založení“ správných pohybových stereotypů, což může eliminovat pozdější zdravotní problémy a pomoci rozvinout odpovídající rozsah technického gesta (korektní a optimální provedení)
Jestliže vzájemné postavení hráčů v obraně proti útočnému úderu je dané, útočící hráči musí zaujmout takové postavení, aby byli připraveni k vlastnímu útoku. Všichni útočníci musí být neustále připraveni na některou možnou variantu útoku. Musí tedy zaujmout takové postavení, aby mohli zaútočit. Počet útočících hráčů odstupujících od sítě při protiútoku bude záviset na tom, jestli je nahrávač v daném momentu hráčem přední řady a jestli družstvo využívá i jiné, např. specializované útočící hráče zadní řady.