- Napsal Radek Krpač
- Kategorie: Po vlastním podání
Clona
Rozhodčí to se mnou nemají jednoduché. Diskutuji s nimi, hádám se, nesouhlasím s některými rozhodnutími, protahuji oddechové časy, dostávám žluté karty. Vím o své slabině. Vedení klubu mě každou sezónu správně nabádá k sebekontrole, uvidíme v letošní sezóně. V únoru se s rozhodčími dohadovaly už pouze hráčky. Budu se znovu pokoušet být lepší. Nemají lehkou práci, páni arbitři. Musí rozhodnout a ono to není někdy jednoduché.
Nemám to však s rozhodčími jednoduché ani já. Soustředěnost na to, jestli máme správně zastrčená trička a jestli stojí hráčky v zóně střídání, často odvádí od toho důležitého – rozhodování. Chci se vrátit ke dvěma jevům, ve kterých nemáme stále jasno ani my, trenéři, kteří každý den v tělocvičně připravujeme tým na onen vrchol týdne – zápas – ani rozhodčí, kteří v zápasech rozhodují o tom, co je správné a co ne.
Hohmann/Lames/Letzelter definují motorickou rychlost jako „schopnost pohybu v maximálně krátkém čase bez přítomnosti únavy“ (Úvod do tréninkové vědy, 2002). Rychlost přebírá v moderním volejbalu klíčovou funkci v dosažení úspěchu, neboť určuje kvalitu a efektivitu herního jednání i techniky. Odborná literatura zařazuje rychlost vedle síly a vytrvalosti (a pohyblivosti) ke kondičním schopnostem a základnímu článku motoriky, což se jeví jako problém. Dominantní roli při rychlých pohybech hraje koordinace, čili funkce nervových center – centrálního nervového systému. Kvalita rychlých a zároveň precizních pohybů je závislá na fyziologicky omezené rychlosti nervových drah „motorických programů“(Keele,Cohen,1990), které vznikají v centrálním nervovém systému. Z toho podle Jocha vyplývá, že „trénink rychlosti je vždy také trénink koordinace.“
