Záměrem studie bylo srovnání vybraných ukazatelů charakterizujících úroveň explozivní síly při dvou různých druzích výskoku a výšky výskoku u dvou motorických testů u dvou věkových kategorií volejbalistů, kadetů a juniorů.
Po zveřejnění článku Křižovatky učení hry volejbalu (VIDEO - ZDE) jsem zaznamenal (zprostředkovaně) četné reakce na sociálních sítích. Přiznám se, že nejsem velký příznivec facebooku a dalších platforem, proto si dovolím odpovědět až dnes metodickým dopisem. Na úvod použiji myšlenku jednoho tazatele, která je zásadní: „PROČ PO ODEHRÁNÍ MÍČE PROLÉZÁ HRÁČ KRUHEM? CO TO MÁ SPOLEČNÉHO S VOLEJBALEM?“ Tvrdím, nic a současně vše! Ale postupně.
V procesu učení hry volejbalu nalezneme zásadní mezníky (křižovatky), které činí volejbal v kontextu ostatních kolektivních míčových her specifický a nebojím se říci i náročný pro výuku (trénink). S tím ovšem trenér volejbalu tak nějak počítá, ale výuka se správně přesouvá i do školských zařízení, kde vždy nejsou kvalifikovaní trenéři… Situaci neusnadnil ani trend posledních let, kdy se dětem začínáme věnovat systematicky v raném školním věku. Násobí se nároky pro rozvoj kognitivních a percepčních schopností, pohybových schopností a dovedností již u těch nejmladších adeptů, což má svá úskalí, ale pro zdárný vývoj hráče to je nezbytné. Je potřeba si uvědomit, že hra, která je základem výuky, není cíl, ale prostředek rozvoje a učení.
V minulém metodickém popise (odkaz na dopis zde) jsem se zaměřil na poměr přihrávky prsty a bagru u plachtícího podání. Jsem rád, že dnes můžu doplnit napsané o velmi zajímavé sledování Jirky Petrů (člen TMK ČVS a trenér Volejbalu Brno). Na úvod bych rád upřesnil několik informací.
V roce 2014 provedla TMK ČVS poměrně rozsáhlé sledování přihrávky na vybraných světových a evropských šampionátech. Šlo konkrétně o Mistrovství světa mužů v Polsku a Mistrovství Evropy juniorů v Brně. V průběhu celého roku 2014 bylo shromážděno poměrně velké množství údajů a v prosinci toho roku se uskutečnil na dané téma seminář pro trenéry v Brně.
Další krátké metodické video, zaměřené na pohybový rozvoj individuálně herních činností hráčů, připravil pro všechny volejbalisty trenér Ivan Pelikán. Určeno je zejména pro všechny děti, které ještě nepraktikují, ale i praktikují hru minivolejbalu. Již podruhé je video zaměřeno na činnost blokování.
Další díl videoseriálu o pohybové průpravě, která předchází (nebo probíhá současně) rozvoji techniky individuálně herních činností hry volejbalu. Volejbal je náročný na techniku, která umožní vůbec tuto hru praktikovat: Právě komplexní pohybový rozvoj a založení korektních pohybových návyků usnadňuje mladému hráči zvládnutí techniky (každá herní činnost má svá motorická specifika). Průpravná cvičení, která naleznete ve zmiňovaném videoseriálu, jsou určena pro všechny děti (již od 4 let věku), které ještě nepraktikují hru minivolejbalu, ale i pro ty, kteří minivolejbal hrají a postupně rozvíjejí jednotlivé individuální herní činnosti. Ve video ukázkách jsou záměrně použity korektní, ale i horší příklady provedení pohybu.
Třetí a závěrečný díl videa zaměřený na pohybový základ přihrávky a vybírání ve volejbalu. Nutno dodat, že podobných cvičení nebo modifikovaných cvičení uvedeních v seriálu videí by šlo „vymyslet“ nejspíše desítky…
Kdykoli zahájí znamenitý řečník projev, obvykle zmíní dobu, kdy ještě zdaleka nebyl dobrým řečníkem. Nezapomene barvitě vykreslit pocity, které prožíval, jak si připadal nejistý, jak se bál vystoupit před neznámým publikem a musel překonat strach. Většinou to dělal tak, že si představil posluchače v určité směšné situaci, např. ve spodním prádle. Díky tomu se uvolnil, zbavil strachu a napětí a získal nad posluchači převahu.
Dovolím si vám představit další díl videoseriálu (odkaz na první díl) o pohybové průpravě, která předchází (nebo probíhá současně) rozvoji techniky individuálně herních činností hry volejbalu. Volejbal je náročný na techniku, která umožní vůbec tuto hru praktikovat a právě komplexní pohybový rozvoj usnadňuje mladému hráči zvládnutí techniky (každá herní činnost má svá motorická specifika).