- Napsal Ivan Pelikán
- Kategorie: Systémy a principy hry
METODICKÉ VIDEO: Hodit, chytit a odbít
Po zveřejnění článku Křižovatky učení hry volejbalu (VIDEO - ZDE) jsem zaznamenal (zprostředkovaně) četné reakce na sociálních sítích. Přiznám se, že nejsem velký příznivec facebooku a dalších platforem, proto si dovolím odpovědět až dnes metodickým dopisem. Na úvod použiji myšlenku jednoho tazatele, která je zásadní: „PROČ PO ODEHRÁNÍ MÍČE PROLÉZÁ HRÁČ KRUHEM? CO TO MÁ SPOLEČNÉHO S VOLEJBALEM?“ Tvrdím, nic a současně vše! Ale postupně.
V procesu učení hry volejbalu nalezneme zásadní mezníky (křižovatky), které činí volejbal v kontextu ostatních kolektivních míčových her specifický a nebojím se říci i náročný pro výuku (trénink). S tím ovšem trenér volejbalu tak nějak počítá, ale výuka se správně přesouvá i do školských zařízení, kde vždy nejsou kvalifikovaní trenéři… Situaci neusnadnil ani trend posledních let, kdy se dětem začínáme věnovat systematicky v raném školním věku. Násobí se nároky pro rozvoj kognitivních a percepčních schopností, pohybových schopností a dovedností již u těch nejmladších adeptů, což má svá úskalí, ale pro zdárný vývoj hráče to je nezbytné. Je potřeba si uvědomit, že hra, která je základem výuky, není cíl, ale prostředek rozvoje a učení.
Kadetský volejbal má za sebou další finále extraligy, které proběhlo v Českých Budějovicích ve dnech 5. – 8. března. TMK se zúčastnila této akce v pozici pozorovatelů a provedla sledování přihrávky v návaznosti na servis. Finále se zúčastnilo 8 nejlepších týmů po dlouhodobé části soutěže: Příbram, Velké Meziříčí, Ostrava, Brno, Hradec Králové, ČZU Praha, Nový Jičín a pořádající České Budějovice.
Přistupuji k popisu jednotlivých herních systému.
Stále se více nemohu ubránit dojmu (dojem podložený fakty), že v žákovských kategoriích není vše řešeno optimálně. Právě čas žákovského věku je jedním z nejdůležitějších období technického rozvoje hráče! V následujících několika dílech metodických dopisů bych se chtěl zaměřit na kategorii mladších žáků a žákyň. Udělejme si malé resumé.
V metodickém dopise č. 29/ 2014 jsem poukázal na velmi dobrého pomocníka trenéra, kterým je program COACH´S EYE. Jirka Petrů se ujal iniciativy a vytvořil velmi pěkný manuál, jak program používat.
Finále mistrovství světa ve volejbalu 2014, které se uskutečnilo v Polsku, svedlo proti sobě podle mne dva logické protivníky – Polsko a Brazílii. Brazílie si dlouhodobě drží punc světové kvality a pod taktovkou trenéra Rezendeho hrají vždy progresivní a dynamický volejbal, i když je nutno říci, že se na ně v poslední době dotahují další ambiciózní celky. No a Polsko? Zaslouženě došlo do finále především za to vše, co se v Polsku pro volejbal v posledních letech udělalo a tato hra byla povýšena téměř na druhé náboženství… Ideální scénář.
Předmětem dnešního MD je pohled a zhodnocení sledování některých utkání MS v Polsku. Do Polska jsme odcestovali ve dnech 31. 8. – 1. 9. 2014 v již klasické čtyřčlenné pracovní skupině trenérů (Šamšula, Petrů, V. Zach a Pelikán). Dříve než přejdu k samotnému hodnocení je potřeba naznačit, co vlastně sledujeme. Tématem je přihrávka (projekt přihrávky TMK začal v lednu 2014). Existuje několik statistických programů (Data volley atd.), ale TMK si připravila vlastní formu záznamového dotazníku, který je uzpůsoben našim požadavkům sledování.
Pomáháme, jak začít s volejbalem sedících. Tento článek představuje základy volejbalu sedících všem volejbalovým trenérům, učitelům TV, vedoucím sportovních oddílů, trenérům handicapovaných sportovců nebo pracovníkům fyzioterapeutických/rehabilitačních zařízení. Ať už se jedná o zábavu, týmový rozvoj nebo samostatné vzdělání … Tento článek vám řekne, jak začít.