Menu
  • Kategorie: Učení a trénink
  • Napsal Radek Krpač

Do vosího hnízda II. - principy.....

javurekV minulém článku, psaném ve čtvrtek, jsem definoval a popsal výstupy, které by dle mého názoru měly vznikat metodickou činností realizovanou ČVS. Zároveň jsem slíbil, že popíši cestu, jejíž prostřednictvím bych těchto výstupů chtěl dosáhnout. Dřív než se však začneme zabývat jednotlivými projekty, činností, nápady a plány, je třeba definovat několik OBECNÝCH PRINCIPŮ. Tyto principy by se měly jako červená nit vynout veškerou metodickou činností a aktivitou. Tyto principy bych nyní rád definoval a vysvětlil.

VÍCEÚROVŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ: Chceme – li zvyšovat obecnou úroveň vzdělanosti trenérů, je třeba přijmout a respektovat fakt, že úroveň vzdělání trenérů mládeže u nás je diferencovaná a nerovnoměrná. Chceme – li tedy trenéry vzdělávat musíme tento fakt respektovat a cílit na různé trenérské skupiny různým způsobem a v jiné úrovni. Je tedy třeba uspořádat vzdělávací systém hierarchicky a umožnit efektivní vzdělávání všem – jak amatérským trenérům malých oddílů, tak trenérům SpS a SCM. V rámci tohoto víceúrovňového vzdělávání je pak na místě zapojit trenéry – profesionály do vzdělávání trenérů – amatérů.

 

PRAVIDELNOST: Proto , aby vzdělávání trenérů bylo efektivní, musí existovat systém pravidelného vzdělávání. Projekty, jejichž realizací vzdělávání probíhá by měly být realizovány s pravidelností tak, aby trenéři mládeže systematické vzdělávání přijali jako nedílnou součást své trenérské práce. Tak, aby věděli, kdy, kde a v jaké podobě mohou informace očekávat a tedy také vyhledávat.

DOSTUPNOST, časová a finanční: Je třeba deklarovat, že volejbalové hnutí má na vzdělávání svých trenérů mládeže eminentní zájem a proto jim vytváří co nejpřijatelnější a nejstravitelnější podmínky proto, aby mohli vzdělávání zařadit do svého běžného trenérského života bez větší nutnosti zásahů do svého pracovního života. Toto by mělo být dosaženo především navázáním seminářů a dalších vzdělávacích akcí na mládežnicé soutěže pořádané formou víkendových turnajů( např. ČP mládeže, finalové turnaje MČR) a dále na regionální soutěže v krajích a oblastech a akce pořádané ČVS v jednotlivých krajích a oblastech ČR.

ZPĚTNÁ VAZBA : Požadují – li trenéři dostupnost seminářů a vzdělávacích akcí, viz bod výše, musí sami deklarovat určité zpětné plnění. Bude – li se tedy snažit volejbalový svaz ,, šít vzdělávání n míru trenérům,, musí trenéři vyvíjt aktivitu, těchto akcí se aktivně účastnit a získané poznatky aplikovat v praxi. To, zad se toto děje se projeví ve střednědobém horizontu.

TEORIE A PRAXE RUKU V RUCE: Vzdělávání trenérů, na jakékoliv úrovni, musí probíhat nejenom formou volejbalové teorie (semináře), ale i formou praxe (workshopy, stáže..).

VLASTNÍ INICIATIVA: Pro systém vzdělávání trenérů je zásadní, aby iniciativa vycházela z řad trenérů! Chtějí -li trenéři systém efektivnho a účelného vzdělávání, musí být sami těmi, kdo o toto vzdělávání stojí a aktivně a dobrovolně se ho účastní.

V Duchcově, dne 9. 6. 2011 Štěpán Javůrek