- Napsal Zdeněk Haník
- Kategorie: Psychologická oblast
Mentální převaha IV aneb o povinnosti slavit bod …
„Milé děti, jakmile vyhrajete rozehru, musíte to společně oslavit, jinak vám nebude přiznán bod, který jste právě získali. Je to jasné …?, tak jedem … Odebírám vám bod, jelikož jste nedostatečně oslavili vyhranou rozehru…“, dí trenér a děti na to: „vždyť jsme slavili …“. To je typická situace na mládežnických kempech Volejbalové akademie. Jeden právě předevčírem skončil v Nymburce. Zdá se vám popisovaná situace násilná a nepřirozená? Ano, na první pohled to tak vypadá a vlastně to tak v počátku je. Ne tak později. Ona základní podmínka zisku bodu ve všech průpravných hrách na volejbalových kempech Volejbalové akademie od svého vzniku v roce 1995, „povinné slavení bodu“ (rozuměj: týmový emocionální projev po zisku bodu) má zásadní pozitivní význam pro rozvoj hráčské osobnosti do budoucna. Uvedu základní argumenty, proč je tomu tak: ... (foto: www.pankiv.cz)
Kdysi jsem slíbil, že z vlastní praxe zkusím dát nějaká doporučení, jak pracovat na mentální stránce volejbalu, na mentální převaze. Na to jak působit na duši mladého (i staršího) volejbalisty neexistuje žádný návod, žádná pravidla. Za předpokladu dobrých základů kondice, volejbalové techniky a taktiky, přichází v pomyslné pyramidě čtvrtá kvalita a tou je mentální odolnost. K jejímu dosažení, nebo k práci na ní, nevede zřejmě pouze jedna cesta. Jsou týmy, jejichž hráči mají přibližně stejné fyzické a somatické parametry, jsou na tom technicky přibližně stejné, vyznávají stejné základy taktiky. A přesto jedny stále nebo většinou vyhrávají a druhé zase prohrávají a počet vítězství je minimální. To je jasný důkaz, že rozdíl je v mentální odolnosti a převaze. (foto:kadeti 91, vl.archiv)
Nechci článek uvést jako mentální převaha XY, abych se neopakoval. Chtěl bych uvést několik myšlenek týkající se mentální přípravy v rámci volejbalu. Ta se již bezpochyby neskládá, jak by si mohl někdo myslet, jen z povzbuzujících projevů. To je jen nejpatrnější vnější projev. A to by bylo příliš málo a já mám dojem, že se mnohdy pojem mentální volejbal omezuje jen na „lítání kolem dokola“ po vyhraném míči. Proč je nutné zabývat se mentální přípravou a kdo by se jí měl zabývat? Stále tvrdší soutěžní pole (myslím opět na mezinárodní pole), a nejen ve volejbale, ale i v ostatních sportech, vysvětluje zájem trenérů o psychický stav.