- Napsal Krpač (překlad)
- Kategorie: Učební postupy
Nácvik jednobloku v pěti krocích
Přinášíme příklady učení jednobloku
1.Skupinové cvičení. Na jednu stranu sítě je přistavěna bedna, na kterou se postaví hráčmíčem. Ten drží míč ve výšce pásky. Hráč na druhé straně sítě se snaží tento míč blokovat. Varianta: hráči v zónách II a IV drží míč na pásce. Výchozí pozice blokujícího hráče je zóna III na druhé straně sítě. Blokující hráč provádí přesuny do zóny IV a II a snaží se dotknout míčů v zónách II a IV.
Vážení kolegové! V prvním dílu jsem deklaroval, že budu pomalu a trpělivě psát na pokračování psát Rukověť volejbalového trenéra II. třídy. V dnešním druhém dílu pokračuji doporučením, jak uspět, pokud by měl uchazeč trenérství za úkol představit metodický výstup na téma „Nácvik útoku prvním sledem“, jak jsem minule naznačoval. Nejprve bych očekával, aby se uchazeč orientoval v zadání …
Před dvěma týdny proběhl v Litvínově seminář, na kterém přednášel v České republice již poměrně dobře známý Enrique Pisani. K dnešní diskuzi předkládám část z hodnocení tohoto semináře společně s doplňujícími otázkami.
Pro všeobecný rozvoj hráče a pro rozvoj jeho sebedůvěry je důležité, aby se již od začátku své sportovní kariéry učil odpovědnosti, aby se učil přijímat a nést vedoucí roli. Je tedy žádoucí, aby mu taková vedoucí role byla trenérem pravidelně svěřována. Trenér musí rozpoznat, pro jakou roli má hráč schopnosti a předpoklady. Vedoucí rolí se nemyslí pouze role hráčská – dítě může uplatňovat vedoucí úlohu při plnění mimosportovních povinností – každý by měl být v rámci možností a svých schopností stavěn do role, která jej učí odpovědnosti, vedoucí úloze při plnění daného úkolu a která upevňuje jeho pozici v hierarchii družstva.
V kolektivních sportech jsou nároky na trenéra enormní. Jeho schopnosti (kompetence) vytváří základ pro úspěšnou práci. Přitom jde hlavně o sebevnímání a autenticitu. Samozřejmě, že jsou trenéři centrální osobou v systému týmu. Ale ani trenér nedokáže vše ovlivnit. Příliš mnoho jiných faktorů ovlivňuje herní děj a tím i schopnost týmu podat optimální výkon – a tím pádem i pravděpodobnost úspěchu. Pokud tedy mluvíme o trenérovi jako garantovi úspěchu, musíme být obezřetní a skromní.
Při nedávné cestě do Belgie jsem byl svědkem názorové pře dvou kolegů, kteří se dohadovali o načasování aplikace střelby do tréninkového procesu. Spor se vedl především o to, zda střelbu trénovat současně s nácvikem útoku po polovysoké nahrávce, nebo zda ji zařadit až po osvojení útoku po polovysoké nahrávce. Jedním ze zmiňovaných kolegů byl svazový trenér chlapců Jiří Zach, poprosil jsem jej tedy o shrnutí svého názoru do několika vět.
Rozhodl jsem se pomalu a trpělivě psát na pokračování Rukověť volejbalového trenéra II. třídy. Proč? Ze dvou důvodů:
Hrát úspěšný volejbal znamená mnohem víc než jen správně uspořádat jednotlivé elementy hry. Tajemství úspěchu leží v tom, že hráči dokáží pod velkým tlakem vyhledat správná herní řešení a ty převést také do hry. Olympijské hry v Londýně ukázaly, kam se vrcholový volejbal rozvinul. Kolektivní herní chování, ve kterém všichni hráči zahájí a vyřeší herní výměnu, se stává hlavním aspektem úspěchu ve volejbalu.
Pod pojmem vyhledávání talentů a osobností myšleno vyhledávání tzv. „vítězných typů“ – schopnost prosadit se, cíleně orientované jednání, připravenost jít do rizika a orientace na úspěch. K těmto schopnostem patří také schopnost adaptace na zátěž, stabilní sebevědomí a vysoká schopnost koncentrace. Harre k tomu píše: „Sportovec musí být schopen plně využít nejen své fyzické schopnosti, dovednosti a intelektuální schopnosti, ale také charakterově-volní vlastnosti, morální přesvědčení a zvyky. Boj o nejvyšší sportovní výkony, o vítězství a rekordy podporuje i vytváří celou osobnostní složku sportovce“.
Vyhodnocení statistických čísel logicky prokazuje průběh olympijského turnaje, v některých případech je však může být zavádějící.