Menu
  • Kategorie: Po podání soupeře
  • Napsal Jiří Zach

Diskuze na téma: Kdy začít trénovat střelbu?

DR128997Při nedávné cestě do Belgie jsem byl svědkem názorové pře dvou kolegů, kteří se dohadovali o načasování aplikace střelby do tréninkového procesu. Spor se vedl především o to, zda střelbu trénovat současně s nácvikem útoku po polovysoké nahrávce, nebo zda ji zařadit až po osvojení útoku po polovysoké nahrávce. Jedním ze zmiňovaných kolegů byl svazový trenér chlapců Jiří Zach, poprosil jsem jej tedy o shrnutí svého názoru do několika vět.

 

Musím se už v úvodu svého příspěvku tak trochu ohradit vůči otázce. Z principu nelze přesně říci, kdy začít trénovat nějaký volejbalový prvek. Lze stanovit pouze orientační vymezení, protože každý trenér má originální skupinu hráčů a hráček. Lze sice říci orientačně, že střelbu lze začít trénovat na začátku posledního roku žákovského věku ( u chlapců), ale to je opravdu velmi orientační. Závisí to na fyzické vyspělosti hráčů, na délce jejich předcházejícího tréninku a v neposlední řadě na filosofii útoku, kterou si stanoví trenér.

 

     Často zmiňovanou námitkou proti tréninku střelby je, že tím předbíháme volejbalový vývoj hráče či hráčky a že je správné nejdříve naučit „normál“ a pak to další. Celá moje volejbalová praxe byla přímo opačná. Nikdy jsem neřadil učení hierarchicky, že nejdříve naučím prsty, pak bagr, pak lob, pak pohyb po hřišti, pak vbíhání atd. To čekání, že nejdříve naučím dokonale úder z vysoké nahrávky a pak teprve 5 a pak teprve 2 a pak teprve střelbu nemá žádnou oporu v teorii učení. Měl jsem na toto téma dosti diskusí (naposledy když jsem se připravoval na seminář o střelbě pro certifikované trenéry s p. Hanákem) a nenašel jsem relevantní argument pro tvrzení, že střelba je něco výjimečného a lze ji trénovat až po zvládnutí útoku z vysoké nahrávky). Jinak by mě i docela zajímalo , jak se posuzuje, že hráč či hráčka již mají zvládnuté údery z vysokých výšek. Úspěšností při hře, počtem úderů do hřiště, hodnocením estetiky úderu ??? Při svém tréninku žáků jsem se řídil jednoduchým pravidlem. Jakmile si hráči jen trochu zautomatizovali smečařský úder, rozběh, začal jsem zařazovat údery s jinými časoprostorovými charakteristikami ( 5 a 2) a jakmile zvládli správně časovat rozběh na tyto údery, začal jsem pracovat na střelbě. Pokyn pro rozběh na 5 či 2 byl“ když se N dotkne míče rozběhni se“, stejný pokyn jsem dával i v začátcích nácviku střelby. Měřeno školní docházkou, v 9 třídě jsem již trénoval souběžně všechny druhy nahrávek. Je ovšem důležité, že nahrávač musí být technicky minimálně o 6 měsíců před zbytkem družstva. Střelba předpokládá větší objem práce s N.

 

     Zakopaný pes při trénování střelby není v nácvičných formách a souběžnosti či nesouběžnosti trénování několika druhů úderů. Problém je v pojetí ( jinými slovy ve filosofii) volejbalu jako takového. Základem volejbalu v útoku je, že dopravíme víckrát míč na zem než soupeř. Soupeř nám v tom brání blokováním, hrou v poli, tvrdým podáním. Jako trenér mám v zásadě jen tyto možnosti:

 

A: vsadí na individuální schopnosti hráče :

  • Velký výskok
  • Razance
  • Výborná všestranná      technika smečařského úderu,      schopnost rozhodování

 

B: vsadí na součinnost N a smečaře a má v zásadě dvě možnosti:

1. N oklame obranu a hraje pomalu do kůlu ( naše dvojka)

2. N oklame obranu a hraje do kůlu rychle

Je na každém trenérovi co chce v útoku hrát, ale je také na něm jak hráče pro svoji útočnou filosofii připraví. Pokud to vztáhnu na RD kadetů na nedávné kvalifikaci v Brně, tak tým Česka nehrál rychle, nahrávač neklamal a hráči byli málo techniky vybaveni na hru proti dvojbloku. Italové hráli o něco rychleji, měli pestřejší útok ( více doskoku z VI) , ale byli neskonale lépe vybaveni individuálně. Tým Belgie hraje extrémně rychle ( střelba je stejně rychlá jako úder 4), hráči si s úderem poradí i proti dvojbloku a navíc jsou individuálně stejně dobře připraveni jako Italové. ME nám ukáže co bude úspěšnější.

Jiří Zach

 

Jaký je Váš názor, vážení trenéři?

V jakém procesu vývoje hráče zařazujete prvek střelby do tréninkového procesu? 

Jaký je váš názor na teorii souběžného učení herních dovedností?         

Proč neumíme hrát střelbu?

Čekáme na Vaše názory…..                           redakce VA