Menu
  • Napsal Žďárská (překlad)
  • Kategorie: Podání

Základní techniky podání začínajících hráčů 1

deti-volejbalPři nácviku základních technik podání u začátečnického volejbalu je nejdůležitější postupovat krok za krokem, tedy od nejjednoduššího k nejsložitějšímu, a v každé jednotlivé fázi nácviku hráče při procvičování jednotlivých technik co nejpřesněji instruovat. Komunikace je jedním z nejdůležitějších nástrojů ke zlepšení kvality hry. Při nácviku podání je potřeba mít stále na paměti, že po celou dobu tréninku musí být všichni hráči aktivně zapojeni a v neustálém kontaktu s trenérem. Hráči by se měli naučit svou hru neustále komentovat. Čím více je k tomu bude trenér během tréninku povzbuzovat, tím rychleji se bude rozvíjet jejich herní technika.

  • Napsal Ivan Pelikán
  • Kategorie: Činnost trenéra

MD 12/2014 – TMK, shrnutí, plán práce

Vážení příznivci metodiky, dovolte mi malé shrnutí i nahlédnutí do nejbližšího období, které máme z pohledu metodiky před sebou. Nová pracovní skupina TMK ve složení Matěj, Šamšula, Zach, Pisani, Van de Vyver a Pelikán začala pracovat koncem září 2013. Vzhledem k faktu, že všichni členové jsou dobrovolní pracovníci, kteří mají svá civilní zaměstnání, byly předsedou (Ivan Pelikán) stanoveny úkoly, které TMK zaručuje realizovat. Stanovení jasné pracovní čáry bylo zásadním a důležitým rozhodnutím, protože s oblastí metodiky je trenérskou obcí spojováno ledacos (od vzdělávání, vydávání různých osvědčení a průkazů, prosazování určité metodické kultury až po velké vzdělávací semináře atd.).

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Analýza hry

Vítězství a zklamání na mistrovství Evropy mužů

block-bulharskoAnalýzu týmů mistrovství Evropy mužů 2013 v Dánsku a Polsku začneme zajímavou skutečností, že nikdo z favoritů nevyhrál základní skupinu.  Poláci obsadili druhé místo ve skupině proto, aby se minimálně do finálového utkání vyhnuli zápasu proti Rusům. Porážka jako strategický prostředek? Že Německo vyhrálo skupinu D, bylo zajisté překvapením. Další zajímavostí evropského šampionátu bylo, že pro všechny vítěze základních skupin bylo čtvrtfinále konečnou stanicí v cestě za titulem evropského šampiona.  Ve čtvrtfinálových bojích se prosadily týmy, které musely den předtím vyřadit své soupeře v play off utkáních osmifinále, přesto zátěž dvou utkání ve dvou dnech zvládly bravurně. Zde se Poláci spekulacemi v základní skupině porazili sami, protože ve čtvrtfinále překvapivě nestačili na Bulhary. To stálo trenérský štáb kolem hlavního trenéra Anastasiho místo. Ale hezky popořadě.

  • Napsal Vojtěch Zach
  • Kategorie: Nahrávka (nahrávač)

MD 11/2014 – Normál a jeho aspekty

utok-normalVysoká nahrávka – průběh a možnosti
Průběh dráhy letu míče u vysoké nahrávky: Dráha letu míče vychází z účelu. Jestliže je záměrem dopravit míč z bodu A do bodu B a volejbalová situace si vyžaduje delší časový interval, potom tento přesun označujeme nahrávku termínem „vysoká nahrávka“ (normál). Tomuto odpovídá průběh letu míče. U vysoké nahrávky lze průběh letu míče z hlediska rychlosti popsat takto: zrychlení, zpomalování, zrychlování. Dále z hlediska dráhy letu míče lze popsat vysokou nahrávku takto: stoupání, stagnace, klesání, kde stoupání a klesání je velice výrazné oproti polovysoké a vystřelené nahrávce. Vertikální rozptyl je v rozmezí 3 až 8 metrů a výš. Tento interval počítáme od výšky, kde hráč odbije míč ne od povrchu haly.

  • Napsal Aleš Novák
  • Kategorie: Po podání soupeře

MD 10/2014 – Útok 1. sledem v mládežnickém volejbale 2

První díl metodického materiálu o útoku prvním sledem měl podle všeho u vás kladnou odezvu. Dnes přidávám zbytek článku a příště se zaměříme na další herní činnost.

  • Napsal Procházková (překlad)
  • Kategorie: Vybírání, hra v poli

Trénink obrany v týmech Under 14

obrana-klukMyslím, že „obrana“ je nejlepší barometr pro měření bojovného ducha týmu, jeho mentality, houževnatosti a chuti vítězit. Rozdíl mezi bráněním nebo pouze míčem často spočívá jen v tom, jak silně ho hráč chce mít; tato dispozice nebo mentální predispozice se musí trvale v tréninku rozvíjet.

  • Napsal Aleš Novák
  • Kategorie: Útočný úder

MD 9/2014 – Útok 1. sledem v mládežnickém volejbale

Popsat stručně problematiku individuálních herních činností je téměř nemožné. Až když se o to pokusíte, pochopíte, že jde o poměrně složitou záležitost. Každý detail má své místo a najednou zjistíte, že se vám nedostává slov. To je ta krása i složitost kolektivní hry, která nejde úplně podmanit. Rozhodl jsem se zařadit k metodickým dopisům materiál, který zpracoval Aleš Novák pro potřebu certifikačních seminářů. Nejde jistě o text stručný, ale jistě potřebný a zajímavý. Ivan Pelikán


 

SCHÉMA ZÁKLADNÍCH BODŮ

Strategie útoku středových hráčů

Předpoklady součinnosti

• Požadavky na útočníka
• Požadavky na nahrávače
• Požadavky na tým

Schéma součinnosti 

• Odraz
• Časování útoku

Metodické schéma nácviku
Praktické postupy nácviku rychlíku

STRATEGIE ÚTOKU STŘEDOVÝCH HRÁČŮ

  1. Vázat blokaře, případně další krajní, bránící hráče soupeře
  2. Jednonožka jako základní úder při postaveních s předním nahrávačem
  3. Krátká střelba (4) – útok středového hráče v souvislosti se silným útokem ze zóny II, I, VI
  4. Útok č. 3 – uvolnění útočících hráčů ze zóny IV, VI
  5. Útok středem po nepřesném příjmu – důležitý prvek v narušení schopnosti soupeře postavit kompaktní dvojblok
  6. Schopnost útočit údery č. 1, 4, 3 popřípadě další varianty silně znesnadňuje předvídání útoku pro bránící družstvo
  7. Klasický rychlík je základním úderem v mužském volejbale  - metodicky prvním, který se mladý hráč učí
  8. Družstva se navzájem velmi liší v četnosti jednotlivých středových úderů

POŽADAVKY NA ÚTOČNÍKA

  1. Vybrat správné místo odrazu
    • Vůči síti
    • Vůči nahrávači
  1. Správně načasovat odraz a práci paže
  2. Práce ruky musí být aktivní vůči pohybu míče
  3. Specifika mužského útoku prvním sledem
    1. Větší počet útočných variant (odskoky, zastavené)
    2. Větší rychlost úderů (větší výška)
    3. Hrají se více údery po horším příjmu
  4. Zvládnout více variant útočných úderů (1, 4, krátká jednonožka - 3, odskočená jednonožka, dlouhá jednonožka – zastavený rychlík, odskočený rychlík, zastavená čtyřka, odskočená čtyřka)
  5. Mít ochotu „vydat se“ nahrávači
  6. Limitní pro posouzení kvality středového hráče je včasnost útoku (rychlost nabízení se nahrávači)

Požadavky na útočníka - včasnost

  1. Limitní pro posouzení kvality středového hráče je včasnost útoku (rychlost nabízení se nahrávači)
  2. Trenér nesmí dopustit, aby včasnost nabízení nebyla ideální
  3. Musí se vždy vracet v nácviku tak, aby pořád byl útočník včas u nahrávače
  4. Schopnost hrát diagonálu je měřítkem včasnosti útočníka

POŽADAVKY NA NAHRÁVAČE

  1. Vybrat správné místo odrazu k provedení nahrávky (místo kontaktu s míčem se nachází přibližně nad místem odrazu)
  2. Sladit nahrávku s rozběhem a odrazem útočníka
  3. Získat důvěru útočníka pro útok prvním sledem
  4. Zvládnout technicky a takticky různé druhy nahrávek pro útok prvním sledem i nahrávku z horšího příjmu (1, 4, 3, varianty útoků z jedné nohy)
  5. Schopnost nahrávače časovat nahrávku (zpožďovat odbití)
    • Pomocí techniky odbití
    • Výdrž v mrtvém bodě – odbití při klesání

6. Schopnost nahrávače skrýt snahu hrát středový úder (naznačení smečování, zalití)

7. Schopnost hrát středové údery i z horšího příjmu

8. Schopnost taktického využití prvosledových úderů

POŽADAVKY NA TÝM
(V počátečních fázích nácviku při začleňování rychlíku do hry)

     1.  Přihrávka umožňující realizaci útoku prvním sledem

     2. Dostatečné fyzické parametry útočníka: dosah ve výskoku

     3. Nahrávač schopný realizovat útoky prvním sledem

     4. Dostatečný objem tréninku pro nácvik (souhru)

     5. Důvěra v potřebu útoku prvním sledem 

     6. Důraz na komunikaci nahrávače a útočníka

     7. Přiměřená tolerance chyb při realizaci útoku 1. sledem

ODRAZ

  1. Odraz vůči nahrávači

0,5 – 1,5 m od N, spojnice ramen nahrávače a útočníka jsou přibližně rovnoběžné

  1. Odraz vůči síti
    • Došlap brzdícího kroku 1,5 – 2 m od sítě
    • Došlap levé nohy 1 až 1,5 m od sítě, noha vytočena téměř vodorovně se sítí
    • Levé rameno natočeno k síti
  1. Hráč sleduje dráhu přihraného míče, reaguje úpravou postavení a následně pohybem k místu odrazu
  2. Hráč se odráží vždy směrem proti letu nahrávky (pokud nehraje odskok)
  3. Hráč je vždy připraven hrát jako primární úder ostrou diagonálu
  4. Schopnost hrát ostrou diagonálu je indikátorem včasnosti

ČASOVÁNÍ ÚTOKU

(Všechny časové údaje jsou orientační)

  1. Zahájení prvního kroku tříkrokového rozběhu - míč 5 – 6 m od N 
  2. Závěr brzdícího kroku (došlap na patu) - míč je 1-2 m od N
  3. V momentu nahrávky - paže útočníka v nápřahu (loket vzadu)
  4. Úder je prováděn v kulminačním bodě (resp. těsně před nebo „po“)
  5. Hráč se vždy odráží směrem nad N

Pokračování příště.

 

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Analýza hry

Rusové top, Češi v červených číslech aneb Analýza Mistrovství Evropy mužů 2013

euro2013-finaleKdyž jsme analyzovali hru týmů na Mistrovství Evropy 2013 v Německu, došli jsme k závěru, že hra se v ženském pojetí od posledního šampionátu výrazně nezměnila. Na evropském šampionátu mužů, které se konalo v Dánsku a Polsku, jsme však určité moderní tendence pozorovat mohli.

  • Napsal Ivan Pelikán
  • Kategorie: Přihrávka

MD 8/2014 – Tady to asi začíná

prihravka-postojStále se vše točí kolem nešťastné přihrávky. Možná už bude někdo tímto tématem přesycen, ale za sebe mohu napsat, že mě stále více provokuje… V uplynulém týdnu jsem se zúčastnil (jako divák) Českého poháru starších žáků (první „osmičky“). Pro úplnost, starší žáci jsou ročníky narození 1998 a mladší (16 let). V průběhu 2 dní jsem se skoro jednoznačně zaměřil na jedinou herní činnost – přihrávku. Dále jsem měl potřebu na tomto turnaji pohovořit o taktice, strategii rozvoje a uplatnění přihrávky s jednotlivými trenéry.

  • Napsal Vojtěch Zach
  • Kategorie: Vybírání, hra v poli

MD 7/2014 - Pole je neskutečná dřina

Obrana v poli je v současném volejbale na úrovni reprezentací velmi propracovaný systém, který dává útočníkům velmi málo volného prostoru pro skórování. A jako s většinou systémových činností s tím máme v České Republice velký problém.