Při nácviku základních technik podání u začátečnického volejbalu je nejdůležitější postupovat krok za krokem, tedy od nejjednoduššího k nejsložitějšímu, a v každé jednotlivé fázi nácviku hráče při procvičování jednotlivých technik co nejpřesněji instruovat. Komunikace je jedním z nejdůležitějších nástrojů ke zlepšení kvality hry. Při nácviku podání je potřeba mít stále na paměti, že po celou dobu tréninku musí být všichni hráči aktivně zapojeni a v neustálém kontaktu s trenérem. Hráči by se měli naučit svou hru neustále komentovat. Čím více je k tomu bude trenér během tréninku povzbuzovat, tím rychleji se bude rozvíjet jejich herní technika.
Vážení příznivci metodiky, dovolte mi malé shrnutí i nahlédnutí do nejbližšího období, které máme z pohledu metodiky před sebou. Nová pracovní skupina TMK ve složení Matěj, Šamšula, Zach, Pisani, Van de Vyver a Pelikán začala pracovat koncem září 2013. Vzhledem k faktu, že všichni členové jsou dobrovolní pracovníci, kteří mají svá civilní zaměstnání, byly předsedou (Ivan Pelikán) stanoveny úkoly, které TMK zaručuje realizovat. Stanovení jasné pracovní čáry bylo zásadním a důležitým rozhodnutím, protože s oblastí metodiky je trenérskou obcí spojováno ledacos (od vzdělávání, vydávání různých osvědčení a průkazů, prosazování určité metodické kultury až po velké vzdělávací semináře atd.).
Analýzu týmů mistrovství Evropy mužů 2013 v Dánsku a Polsku začneme zajímavou skutečností, že nikdo z favoritů nevyhrál základní skupinu. Poláci obsadili druhé místo ve skupině proto, aby se minimálně do finálového utkání vyhnuli zápasu proti Rusům. Porážka jako strategický prostředek? Že Německo vyhrálo skupinu D, bylo zajisté překvapením. Další zajímavostí evropského šampionátu bylo, že pro všechny vítěze základních skupin bylo čtvrtfinále konečnou stanicí v cestě za titulem evropského šampiona. Ve čtvrtfinálových bojích se prosadily týmy, které musely den předtím vyřadit své soupeře v play off utkáních osmifinále, přesto zátěž dvou utkání ve dvou dnech zvládly bravurně. Zde se Poláci spekulacemi v základní skupině porazili sami, protože ve čtvrtfinále překvapivě nestačili na Bulhary. To stálo trenérský štáb kolem hlavního trenéra Anastasiho místo. Ale hezky popořadě.
Vysoká nahrávka – průběh a možnosti Průběh dráhy letu míče u vysoké nahrávky: Dráha letu míče vychází z účelu. Jestliže je záměrem dopravit míč z bodu A do bodu B a volejbalová situace si vyžaduje delší časový interval, potom tento přesun označujeme nahrávku termínem „vysoká nahrávka“ (normál). Tomuto odpovídá průběh letu míče. U vysoké nahrávky lze průběh letu míče z hlediska rychlosti popsat takto: zrychlení, zpomalování, zrychlování. Dále z hlediska dráhy letu míče lze popsat vysokou nahrávku takto: stoupání, stagnace, klesání, kde stoupání a klesání je velice výrazné oproti polovysoké a vystřelené nahrávce. Vertikální rozptyl je v rozmezí 3 až 8 metrů a výš. Tento interval počítáme od výšky, kde hráč odbije míč ne od povrchu haly.
První díl metodického materiálu o útoku prvním sledem měl podle všeho u vás kladnou odezvu. Dnes přidávám zbytek článku a příště se zaměříme na další herní činnost.
Myslím, že „obrana“ je nejlepší barometr pro měření bojovného ducha týmu, jeho mentality, houževnatosti a chuti vítězit. Rozdíl mezi bráněním nebo pouze míčem často spočívá jen v tom, jak silně ho hráč chce mít; tato dispozice nebo mentální predispozice se musí trvale v tréninku rozvíjet.
Popsat stručně problematiku individuálních herních činností je téměř nemožné. Až když se o to pokusíte, pochopíte, že jde o poměrně složitou záležitost. Každý detail má své místo a najednou zjistíte, že se vám nedostává slov. To je ta krása i složitost kolektivní hry, která nejde úplně podmanit. Rozhodl jsem se zařadit k metodickým dopisům materiál, který zpracoval Aleš Novák pro potřebu certifikačních seminářů. Nejde jistě o text stručný, ale jistě potřebný a zajímavý. Ivan Pelikán
SCHÉMA ZÁKLADNÍCH BODŮ
Strategie útoku středových hráčů
Předpoklady součinnosti
• Požadavky na útočníka • Požadavky na nahrávače • Požadavky na tým
Když jsme analyzovali hru týmů na Mistrovství Evropy 2013 v Německu, došli jsme k závěru, že hra se v ženském pojetí od posledního šampionátu výrazně nezměnila. Na evropském šampionátu mužů, které se konalo v Dánsku a Polsku, jsme však určité moderní tendence pozorovat mohli.
Stále se vše točí kolem nešťastné přihrávky. Možná už bude někdo tímto tématem přesycen, ale za sebe mohu napsat, že mě stále více provokuje… V uplynulém týdnu jsem se zúčastnil (jako divák) Českého poháru starších žáků (první „osmičky“). Pro úplnost, starší žáci jsou ročníky narození 1998 a mladší (16 let). V průběhu 2 dní jsem se skoro jednoznačně zaměřil na jedinou herní činnost – přihrávku. Dále jsem měl potřebu na tomto turnaji pohovořit o taktice, strategii rozvoje a uplatnění přihrávky s jednotlivými trenéry.
Obrana v poli je v současném volejbale na úrovni reprezentací velmi propracovaný systém, který dává útočníkům velmi málo volného prostoru pro skórování. A jako s většinou systémových činností s tím máme v České Republice velký problém.