Menu
  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Útočný úder

Varianty techniky útočného úderu

rozbeh1Délka rozběhu

V souvislosti s délkou rozběhu je  třeba  rozlišit pohyb z výchozího postavení (například pro příjem podání) do postavení (střehový postoj), z něhož začínají vlastní rozběhové kroky. Pohyb z výchozího postavení se může dít úkroky, ale také během a vlastní rozběhové kroky mohou buď plynule navázat nebo pokračovat po krátkém zastavení. Délka rozběhu je určována především výchozím postavením. Je myšleno, kde stojí hráč před začátkem rozběhu, popř. kde prováděl hráč předcházející činnost. Rozběh může být minimální, někdy dokonce žádný; v některých případech však může být dlouhý 7-9 m.

 

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Podání

Podání - základ defenzívy

podani1Druhy podání

Protože spodní podání bylo probráno v kapitole o začátečnickém volejbalu, začínáme v následujícím dělení od čelního vrchního podání z místa. Vrchní rotované podání v čelném postavení: nácvik velmi úzce souvisí s nácvikem útočného úderu, a proto ho zahajujeme již v kategorii mladšího žactva. I průměrní jedinci s dobrými fyzickými předpoklady jsou schopni toto podání velmi rychle používat. Vytváří také jakousi základnu pro smečované podání. Využívá se hlavně v mládežnickém volejbalu, sporadicky je využíván v ženských seniorských kategoriích. Ve vrcholovém volejbalu mužů je vidět minimálně. Smečované podání: jeho nácvik je náročný na koordinaci pohybů. Protože je však úzce spjat s nácvikem útočného úderu, uplatní se již v žákovské kategorii, zvláště u chlapců a vyspělých děvčat. V současnosti je to nejpoužívanější podání v mužských složkách a je velmi účinné. Vrchní plachtící podání v čelném postavení:účinné provedení tohoto podání je náročné na techniku a vyžaduje větší sílu paže, protože nelze využít energie, kterou skýtá rozběh a odraz. Proto jeho nácvik zařazujeme až po zvládnutí předchozího, většina ho zvládne v kategorii staršího žactva. Používají ho hlavně ženské kategorie a je velmi účinné. Skákané plachtící podání:jeho provedení je též technicky náročné. V současnosti se vyskytuje převážně u mužů. Jeho účinek je především taktický, ale s vývojem možnosti přihrávky obouruč vrchem může jeho účinnost klesat.

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Přihrávka

Odbití obouruč spodem neboli bagr

bagr-zaklad

DEFINICE
odbití obouruč spodem je technickým základem především pro přihrávku podání a vybírání útočného úderu soupeře.

  • Kategorie: Učení a trénink

Získání trenérské volejbalové živnosti

Ve čtvrtek 19. dubna začíná v Brně pod vedením Dr. Jaroslava Šamšuly (čerstvého mistra republiky v kategorii juniorů) další ročník školení trenérů 2. třídy. Jak známo 2.třída znamená možnost získání trenérského živnostenského oprávnění. Pro trenéry, kteří chtějí vydělávat volejbalem, je získání tohoto oprávnění naprosto nezbytné. Proto jsme velmi pečlivě vybírali vyučují a po dlouhé době budou mít uchzeči k dipozici vyčerpávající učební texty, které kopírují obsah školení, který n následujícím textu prezentuji. Případní zájemci o školení v roce 2008 se mohou dovědět, co je čeká. Pro účastníky letošního školení jsou jednotlivé oblasti zpracovány jako kapitoly, jež si mohou otevřít po zadání kódu. Ten dostanou od vedoucího školení při úvodní hodině.

  • Kategorie: Učení a trénink

Pouze pro účastníky školení 2. třídy

Ve čtvrtek 19. dubna začíná v Brně pod vedením Dr. Jaroslava Šamšuly (čerstvého mistra republiky v kategorii juniorů) další ročník školení trenérů 2. třídy. Jak známo 2.třída znamená možnost získání trenérského živnostenského oprávnění. Pro trenéry, kteří chtějí vydělávat volejbalem, je získání tohoto oprávnění naprosto nezbytné. Proto jsme velmi pečlivě vybírali vyučují a po dlouhé době budou mít uchzeči k dipozici vyčerpávající učební texty, které kopírují obsah školení, který n následujícím textu prezentuji. Případní zájemci o školení v roce 2008 se mohou dovědět, co je čeká. Pro účastníky letošního školení jsou jednotlivé oblasti zpracovány jako kapitoly, jež si mohou otevřít po zadání kódu. Ten dostanou od vedoucího školení při úvodní hodině.

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Přihrávka

Technika odbití obouruč spodem

bagr-technikaVýchozí postoj: moment před posledním odbitím soupeře. Nohy jsou mírně pokrčeny, trup lehce předkloněn, jedna noha může být mírně vpředu, váha je na přední části chodidel. Paže jsou volně podél těla...

 

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Podání

Technika rotovaného a smečovaného podání

skakane podaniPostoj podávajícího (Ve STOJI) : podávající hráč stojí v uvolněném postoji za koncovou čarou čelem k síti. Nohy jsou od sebe na šířku ramen a levá je mírně vpředu. Přední noha směřuje přímo k síti, kdežto zadní je natočena v pozici šikmo ke koncové čáře. Kolena jsou uvolněna a mírně pokrčena. Váha těla je na zadní noze ...

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Podání

Technika plachtícího podání

plachtici podaniPlachtící podání ve stoji: i když se nedá říci, že plachtící podání je klasickou variantou rotovaného či smečovaného, je méně častým druhem podání (tato tendence se začíná prosazovat i v ženském volejbalu). K tomu přibývá fakt, že nácvik začíná rotovaným, resp. smečovaným podáním a teprve v určité fázi vývoje hráče se přistupuje k nácviku plachtícího podání ...

  • Kategorie: Učení a trénink

Učební texty pro trenérská školení 1. a 2. třídy

Za několik dní začíná v Brně další trenérské školení 2. třídy. Účastníci budou mít k dispozici učební texty, které jsou základem knihy, kterou jsme s kolegou Jaroslavem Vlachem  a dalšími za podpory ČVS sestavili a která by měla vyjít kolem pololetí. Jelikož tyto texty nedozanaly zatím definitivní jazykové podoby, nelze je veřejně prezentovat. Pro účastníky všech trenérských školení pořádaných ČVS (1. třída Olomouc, 2. třída Brno) budou k využití po zadání kódu. Ten obdrží všichni frekventanti školení 2. třídy na prvním školení, "jedničkáři" z Olomouce jej již znají. V následujícím textu malá ukázka, zbytek v přiloženém odkazu.

  • Kategorie: Učení a trénink

Assessing the cognitive and affective progress of children

Vicki Worrell, Colleen Evans-Fletcher, Susan Kovar.

Assessing the cognitive and affective progress of children

Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Reston: Sep 2002.Vol.73, Iss. 7; pg. 29, 6 pgs

Abstract (Document Summary)

A look at a ssessing the cognitive and affective progress of children is presented. Issues and strategies related to assessment of fundamental motor-skill learning (standard one), cognitive learning (standard two), and affective learning (standards five, six, and seven) are described.