Menu
  • Kategorie: Přihrávka
  • Napsal Zdeněk Haník

Odbití obouruč spodem neboli bagr

bagr-zaklad

DEFINICE
odbití obouruč spodem je technickým základem především pro přihrávku podání a vybírání útočného úderu soupeře.

 

FUNKCE A ÚLOHA:
používá se hlavně ke zpracování rychle nebo nízko letících míčů od soupeře (přihrávka), někdy v obtížných situacích i jako nahrávka. U začátečníků bychom měli zabránit jeho používání jako útočného úderu (mimo nouzové případy).

Nácvik OOS je z mnoha důvodů složitější než u odbití vrchem (bolestivost, složitější odhad letu míče, náročnost na přesnost polohy a postavení paží). Proto nácvik zařazujeme zpravidla až po základním zvládnutí OOV.

Technické aspekty

Jsou detailně zpracovány v rubrice „Technika OOS“. Na rozdíl od OOV, kde jsou paže a ruce hlavním nástrojem tlumení míče a nohy převážně nástrojem lokomoce, podílejí se u OOS nohy výraznou měrou na tlumení míče a paže a ruce provedení pouze dotvářejí. Tam, kde se technika provedení OOS shoduje s technikou přihrávky, jsou uvedeny patřičné odkazy.

Kondiční aspekty

Na hráčích je záhy patrné, že činnost dolních končetin výrazně ovlivňuje kvalitu odbití, především v nestandardních situacích. Nedostatečná síla může být prvním důkazem, jak nedostatky v oblasti kondice ovlivňují techniku provedení.

Taktické aspekty

Používá se především ve funkci přihrávky. Dále jako vybírání a nahrávka. Některé varianty odbití jsou funkčním prvkem hry nahrávačů v dospělém volejbalu (odbití se zdůrazněnou prací předloktí nebo zápěstí, odbití přes osu těla atd.). Z hlediska základů týmového herního výkonu je v začátečnickém volejbalu důležitý především rozvoj komunikace mezi jednotlivými hráči: vytváření prvních jednoduchých vnitřních pravidel pro organizaci 1. odbití, rozvoj schopnosti rychle se rozhodovat i vnímat pohyb míče i spoluhráčů a vyhodnocovat záměry protihráčů.

Psychologické aspekty

Vychází z bodu „Taktické aspekty“.

Didaktické aspekty

Didaktický cíl

Naučit hráče (žáka) techniku odbití obouruč spodem jako základu budoucích herních činností: přihrávka, nahrávka, vybírání. Naučit hráče (žáka) optimální koordinaci pohybů, aby byl schopen udržet míč při odbíjení. Rozvinout schopnost hráče uplatnit odbití obouruč spodem v herních podmínkách.

V Nymburce 27.4.2007           Zdeněk Haník (spolupráce Míla Ejem)