Menu
  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Učební postupy

Trénink do života

wilsonV minulém článku jsme se seznámili s tím, co jsou exekutivní funkce. Přibližme si tento pojem blíže k praxi. Exekutivní funkce jsou kognitivní procesy, které probíhají v mozku. Člověk je potřebuje hlavně v případě, kdy automatizmy nestačí, kdy je potřeba rychlé řešení. Proto mají tyto procesy velký vliv na osobní chování, disciplínu vůči sobě, seberegulaci a osobnost člověka a jsou velmi důležité nejen ve sportu, ale i v běžném životě, ve škole v zaměstnání. Jak jsem se již zmínil, mohou být exekutivní kompetence rozděleny do tří základních kompetencí: Kapacita paměti, Inhibice, kognitivní flexibilita. Rozvoj a podpora kognitivních procesů hrají u mládeže hlavně z důvodu regulace vlastního chování velmi důležitou roli. Špatný rozvoj těchto procesů přináší u dětí deprese a poruchy chování, se kterými se setkáváme ve škole, ale i v klubu. Dlouhou dobu byly kognitivní procesy považovány za konstrukt, který podléhá pouze individuálnímu vývoji člověka.

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Psychologická oblast

Trénink do života

wilsonV minulém článku jsme se seznámili s tím, co jsou exekutivní funkce. Přibližme si tento pojem blíže k praxi. Exekutivní funkce jsou kognitivní procesy, které probíhají v mozku. Člověk je potřebuje hlavně v případě, kdy automatizmy nestačí, kdy je potřeba rychlé řešení. Proto mají tyto procesy velký vliv na osobní chování, disciplínu vůči sobě, seberegulaci a osobnost člověka a jsou velmi důležité nejen ve sportu, ale i v běžném životě, ve škole v zaměstnání. Jak jsem se již zmínil, mohou být exekutivní kompetence rozděleny do tří základních kompetencí: Kapacita paměti, Inhibice, kognitivní flexibilita. Rozvoj a podpora kognitivních procesů hrají u mládeže hlavně z důvodu regulace vlastního chování velmi důležitou roli. Špatný rozvoj těchto procesů přináší u dětí deprese a poruchy chování, se kterými se setkáváme ve škole, ale i v klubu. Dlouhou dobu byly kognitivní procesy považovány za konstrukt, který podléhá pouze individuálnímu vývoji člověka.

  • Napsal Mgr. Miro Vavák, PhD.
  • Kategorie: Síla

Posilování pletence horních končetin 2.

va2-2012rotaciepriramennomzdvihu2V následne časti ukážok posilňovacích cvičení na pletenec horných končatín a trupu si uvedieme iné – pre niekoho jednoduchšie možnosti na spevňovanie svalstva hornej a zadnej časti trupu ako aj ramien. V predchádzajúcej časti sme písali o cvičeniach vhodných pre tréning stability tela. Dnes si ukážeme cvičenia, ktoré majú priamy vplyv na ramenné svaly, ale spolupôsobia aj na svaly trupu – hlavne jeho zadnej časti – najširšieho svalu a bočných svalov chrbta.

 

 

 

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Psychologická oblast

Exekutivní funkce v psychice

11_RD_KKY_CZE_SRB_09Neurobiologie přikládá exekutivním funkcím při překonávání úkolů velký význam. V tréninku, v zápase ale také v normálním životě. V následujícím článku popíšeme tyto kognitivní procesy a jejich význam pro volejbal. Volejbal je psychicky velmi náročná hra, ve které o vítězství či prohře rozhodují nejen technické, taktické a atletické schopnosti. Jde také o mentální sílu vůli a bojovný duch. Dalšími schopnostmi jsou schopnosti jednání, plánování, tréninkové nasazení, schopnost výdrže, osobní chování a nastavení. Tyto schopnosti jsou převážně ovlivňovány kognitivními kontrolními funkcemi, které jsou v neuropsychologii shromážděny pod pojmem exekutivní funkce.

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Učební postupy

Exekutivní funkce v psychice

11_RD_KKY_CZE_SRB_09Neurobiologie přikládá exekutivním funkcím při překonávání úkolů velký význam. V tréninku, v zápase ale také v normálním životě. V následujícím článku popíšeme tyto kognitivní procesy a jejich význam pro volejbal. Volejbal je psychicky velmi náročná hra, ve které o vítězství či prohře rozhodují nejen technické, taktické a atletické schopnosti. Jde také o mentální sílu vůli a bojovný duch. Dalšími schopnostmi jsou schopnosti jednání, plánování, tréninkové nasazení, schopnost výdrže, osobní chování a nastavení. Tyto schopnosti jsou převážně ovlivňovány kognitivními kontrolními funkcemi, které jsou v neuropsychologii shromážděny pod pojmem exekutivní funkce.

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Učení a trénink

Mé pohledy na diskuse nedávných dnů.

juniori_prihravkaV posledních diskusích, kdy jsem se vyjadřoval negativně k neustále opakovaným požadavkům na vytvoření návodů, jak trénovat jednotlivé činnosti, se objevil požadavek (podle známého pravidla nejlepší obrana je útok) zveřejnění toho v čem zaostává česká juniorská reprezentace za okolním světem. Mimochodem všechny pokusy o stručné a jasné formulování, jak trénovat přihrávku, se zatím rozbředly někam a nepokračuje se v nich. Navíc jasné formulace, i s vyvarováním se a nápravou všech možných chyb, byly přehledně a jednoduše uvedeny v knihách Volejbal 1 a Volejbal – viděno třemi. Nic lepšího není ani v zahraničních knihách (hlavně amerických a italských), jejichž „po domácku dělané“ překlady zanechal po sobě v roce 2007 zesnuvší Václav Císař.

  • Napsal Mgr. Miro Vavák, PhD.
  • Kategorie: Síla

Posilování pletence horních končetin 1.

MVsmeciarskypohyb2V tejto časti ukážok posilňovacích cvičení na pletenec horných končatín (a predlaktia) si ukážeme ďalšie možnosti na spevňovanie svalstva hornej časti trupu a ramien, ktoré je smerodajné pre stabilitu tela a následné možnosti aktívnej práce celých horných končatín. Dnes sa nebudeme zaoberať teóriou, ideme rovno na konkrétne cvičenia, možnosti ich využitia a chyby, ktoré by mohli nastať pri ich realizácii.

  • Napsal Krpač (překlad)
  • Kategorie: Blokování

Trénink dvojbloku

img00071Volejbaloví fanoušci s povděkem kvitují změnu posledních let, ve kterých se - hlavně u mužského volejbalu – volejbalové výměny prodloužili a zatraktivnili. Hlavním důvodem této změny je zlepšení obranné práce jednotlivých týmů na síti. Michael Warm, reprezentační trenér Rakouska, představuje inovativní trénink dvojbloku od rozcvičení až po závěrečnou fázi.

V úvodní fázi představené tréninkové jednotky hraje velkou roli především běžecká technika. Správný rytmus je totiž u všech blokařských akcí velmi důležitý. Trenér se snaží naučit tuto kompetenci pomoci tleskání. Po rozcvičení následují posilovací cvičení zaměřená na tonizaci svalů trupu a proprioceptivní cvičení se zaměřením na svalstvo kolem kolene. Schopnost vnímání hraje u blokování také velmi významnou roli, proto jsou první cvičení této tréninkové jednotky zaměřená právě na tuto schopnost.

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Trénink

Trénink dvojbloku

img00071Volejbaloví fanoušci s povděkem kvitují změnu posledních let, ve kterých se - hlavně u mužského volejbalu – volejbalové výměny prodloužili a zatraktivnili. Hlavním důvodem této změny je zlepšení obranné práce jednotlivých týmů na síti. Michael Warm, reprezentační trenér Rakouska, představuje inovativní trénink dvojbloku od rozcvičení až po závěrečnou fázi.

V úvodní fázi představené tréninkové jednotky hraje velkou roli především běžecká technika. Správný rytmus je totiž u všech blokařských akcí velmi důležitý. Trenér se snaží naučit tuto kompetenci pomoci tleskání. Po rozcvičení následují posilovací cvičení zaměřená na tonizaci svalů trupu a proprioceptivní cvičení se zaměřením na svalstvo kolem kolene. Schopnost vnímání hraje u blokování také velmi významnou roli, proto jsou první cvičení této tréninkové jednotky zaměřená právě na tuto schopnost.

  • Napsal Zdeněk Haník
  • Kategorie: Učení a trénink

Kde nás tlačí bota?

5051Pod články Zdeňka Haníka se v uplynulých týdnech rozpoutala zajímavá diskuse. Nechtěl bych nudit čtenáře článkem na podobné téma, ale nějak vnitřně cítím potřebu reagovat. Klobouk dolů před Zdeňkovou energií a chutí stále a stále promlouvat do oblasti metodiky! Ale k věci, již několik měsíců „provokuji“ diskuzi k tématu – kuchařka. Tento název se stal symbolem něčeho, co snad ani nejsme schopni v současné době přesně definovat. Myslím si, že je to logické (níže vysvětlím). Vychází mi ovšem jeden pozitivní a jeden spíše zavádějící výsledek. Naprostá většina příspěvků a názorů byla směřována k učení základů volejbalové techniky. Dobře. Nejde ovšem o zjednodušení našeho problému? A máme vůbec nějaký problém? Na jakém stupni vývoje hráče (tréninkového procesu)?