- Kategorie: Učební postupy
- Napsal Krpač (překlad)
Změna techniky mentálním tréninkem
Mnoho trenérů má ve svém týmu hráče, kteří vlastně techniku ovládají, ale v zápase ji pod psychickým tlakem nepoužijí. Někdy pouze stačí vyvinout na hráče odpovídající stres. U jednoho hráče to je rozhodující míč v závěru zápasu, u jiného to je přechod z tréninku do zápasu. Při nápravě není důležité, jestli se jedná o velkou změnu nebo pouze o nuanci při pohybu. Mentální trénink techniky Bernharda Wagnera je zajímavý a svým způsobem i nezvyklý. Je založen na tom, že hráč má minimálně představu o správném provedení pohybu. Čím více správnou techniku zná, o to lehčí pak bude tuto správnou techniku použít v herní situaci. Pokud chcete tuto techniku vyzkoušet, měli byste nejdříve znát několik několik důležitých věcí....
Každý trenér zná hráče, kteří vlastně techniku ovládají, ale v zápase ji pod psychickým tlakem nepoužijí. Někdy pouze stačí vyvinout na hráče odpovídající stres. U jednoho hráče to je rozhodující míč v závěru zápasu, u jiného to je přechod z tréninku do zápasu. Při nápravě není důležité, jestli se jedná o velkou změnu nebo pouze o nuanci při pohybu. Mentální trénink techniky Bernharda Wagnera je zajímavý a svým způsobem i nezvyklý. Je založen na tom, že hráč má minimálně představu o správném provedení pohybu. Čím více správnou techniku zná, o to lehčí pak bude tuto správnou techniku použít v herní situaci. Pokud chcete tuto techniku vyzkoušet, měli byste nejdříve znát několik několik důležitých věcí:
Předpoklady
Chce se hráč vůbec techniku naučit?
Z pro trenéra nepochopitelných důvodů se někteří hráči vyhýbají naučení se něčemu novému. K tomu má z osobního, subjektivního hlediska několik důvodů. (Už takto hraji dlouho a jsem úspěšný. Už hraji patnáct let volejbal a každý trenér přichází s něčím novým. Budu umět to staré úspěšné, pokud se naučím to nové?). Každý z těchto důvodů má svoje opodstatnění. Pokud to hráč opravdu nechce, je práce na změnách obtížná a prozatím by se provádět neměla. Z mých zkušeností mohu potvrdit, že efektivnější je, se v této fázi zabývat důvody odmítání této činnosti a přemýšlet nad pozitivním způsobem řešení problémů. Při trenérské práci se setkáme s hráči, kteří vědí, oč jde, ale z různých důvodů to nechtějí vyzkoušet. Jednomu je tato činnost příliš cizí, další to pokládá za zbytečnost (je to ztráta času, pojďme raději více trénovat s míčem).
Změna techniky v sedmi krocích
Pro názornost jsem vybral případ, kdy hráč v rozhodujících chvílích utkání dokázal útočit pouze do soupeřova bloku a to přesto, že během utkání byl v útoku úspěšný. Nejedná se tedy o změnu techniky útočného úderu, ale o to, aby hráč získal opět jistotu v útoku, kterou na začátku setu disponoval.
První krok - stará technika
Nejdříve by si hráč měl dokázat představit situace, ve kterých chyboval a jednu takovou situaci vybrat, neboť ne první situace je pro řešení ta nejlepší. Hráče nechám tuto situaci přesně krok po kroku popsat. Důležité je, aby tuto situaci popsal tak jak ji viděl on, ne z pohledu trenéra. Situaci totiž často vidí jinak, než lidé z povzdálí. Trenér hráči otázkami pouze pomáhá v popsání herní situace (Jak to bylo přesně, kdy to bylo, v kterém setu, můžeš to přesně popsat?). Poté je třeba se s hráčem pobavit o tom, který bod je spouštěčem jeho špatného jednání v herní situaci. Nejčastěji to bývá vizuální bod, v našem případě to jsou ruce soupeřícího blokujícího hráče. Vždy, jakmile měl před sebou tento obrázek, byl míč magicky přitahován do soupeřova bloku. Může to však být také světelná tabule se stavem nebo také trenér stojící vedle hřiště.
Druhý krok – nová technika
Ve druhém kroku se trenér ptá hráče, jak by pro něho mohl vypadat příjemný obrázek situace, kterou řeší správně, v našem případě by to mohl být špatně rozpoznatelný blok a zvýraznění hřiště.
Třetí krok - spojit oba obrázky v jeden
V tomto momentě už máme nejtěžší část za sebou. To co následuje, je už relativně jednoduché. Donuťme hráče, aby si představil oba obrázky. Můžeš si ještě jednou vybavit první obrázek? Ano, vidím paže blokaře přímo před sebou. Dobře a teď ten druhý obrázek. Vidím rozmazaně blokařovi paže a výborně hřiště soupeře.
Krok 4: Výměna obrázků
Ve čtvrtém kroku dochází k výměně obrázků, resp. první obrázek slábne (Paže blokaře se stávají menšími), a obrázek nové techniky sílí (Pole soupeře se zvětšuje).
Krok 5: Důkladná přestávka a test
Na tomto místě je důležitá důkladná přestávka, nechat hráče napít a mluvit s ním o zcela jiné problematice. Poté se opět vrátíme ke kroku č. 4. Fungovalo vše, jak mělo? Musíme ještě něco změnit? Došlo vůbec k výměně? Pokud ke změně nedošlo, ví hráč často sám, kde změna nefungovala.
Šestý krok - opakování kroku č. 4
Výměnu provést ještě minimálně pětkrát. Přitom by se měl zachovat postup při čtvrtém kroku, jenom výrazně rychleji. Na konci by hráč neměl vědět, jak změna proběhla. Výsledkem podařené změny je další, tentokrát úspěšný útok v rozhodující fázi utkání, hráč vidí místo velkých paží blokaře mnoho možností, jak může paže blokaře přehrát.
Sedmý krok: Test
Hráč by si měl na starý obrázek vzpomenout matně. Nový obrázek by se měl stát automatem v hlavě hráče. Pokud se to podařilo, nezbývá říci nic jiného než: Let´s go, otestovat s míčem.
Tato změna techniky funguje také u jiných programů. Důležité však je poznat, že hráč má schopnosti, prosadit se, neumí však s nimi během setu naložit.
· Časování bloku po útoku
· Neztratit z očí taktiku nahrávače
· Taktická podání do hřiště
Poznámky: Příklad proběhl pouze s obrázky, které si hráč sám představoval. V případě, že hráč přijde do fáze, kdy se nebude cítit ve své kůži, je třeba tento proces zastavit. Pokud se hráč necítí, je to jasný signál k tomu, že proces změny není nasměrován k cíli.
Z němčiny přeložil Radek Krpač, v Liberci 6. října 2009
Literatura: Bernhard Wagner - Technikveränderung durch mentales Training