- Kategorie: Učební postupy
- Napsal Krpač (překlad)
Trénink herního vnímání
„Ten by letěl do autu,“ zakřičel trenér naštvaně a vůbec nemohl pochopit, jak hráč nemohl vyhodnotit situaci stejně jako on. Základem neúspěšné výměny bylo nesprávné vyhodnocení situace. Často vidíme, jak se trenéři nechápavě ptají hráčů i hráček, jestli to nebo ono neviděli a sami se staví do role moudrých, kteří situaci viděli správně. Dobře, máme více zkušeností než mladí volejbalisté a díky tomu, že situaci pouze vyhodnocujeme a nemusíme ji pod časovým tlakem řešit, máme v ten okamžik větší přehled o dění na hřišti. Ale často nepochopíme proč je vyřešení jednoduché situace tak složité – problém tkví v
VNÍMÁNÍ HERNÍ SITUACE
Trenéři často zapomínají na jeden faktor. Jako pozorovatelé trénují vnímání herní situace bez zásahu do hry dlouhá léta a možnost kontroly je jiná než kdyby museli hru pozorovat a situaci správně vyřešit. Hráči, pokud budou upřímní, logicky odpovědí: „Ne, nepoznal jsem jednoduše, že to mám vyřešit jinak. Mladí sportovci totiž ještě svou schopnost vnímání nemohli vyčerpat. Tam je velká rezerva, tato schopnost roste a zlepšuje se s prožitky.
Co napomáhá k lepšímu vnímání herních situací
- Různé druhy vidění umožňují různé techniky pohledu na situaci. Periferní vidění se zdá být lepší pro vnímání celé situace, vidění zaměřené pouze na jeden fragment herního děje je omezený, ale umožňuje jasnější přehled o situaci.
- Automatické pohybové vzorce umožňuji optimální reakci na optický signál. Jistotou možných pohybových odpovědí, které jsou velmi dobře zafixovány, se zvyšuje pozornost na vnímání herního děje.
- Správnou změnou techniky vidění dosáhneme efektivnějšího přijímání informací a získávání přesnosti v provádění jednotlivých činností.
Cvičební formy sloužící ke zlepšení vnímání
Úkoly mohou být plněny individuálně, ve dvojicích nebo i ve skupinkách. Úkoly by neměly být pro hráče neřešitelné, ale neměly by být příliš lehké a měly by hráče motivovat.
Individuální cvičení
- Hoď s míčem o stěnu tak, aby se míč odrazil přímo do obruče, která je na zemi.
- Vyhoď míč do vzduchu, udělej kotoul vpřed a chyť míč
- Vyhoď míč do vzduchu a snaž se ho chytit v sedu
- Vyhoď míč do vzduchu a chyť ho za zády oběma rukama
Cvičení ve dvojici
- Hoď s míčem o stěnu tak, aby se míč odrazil do obruče, druhý hráč posouvá obruč
- Stejné cvičení, jen druhý hráč chytá míč a musí do obruče vstoupit po odhodu prvního hráče, druhý hráč stále posouvá obruč
- Zkus tlesknout v momentě, kdy se míč dotkne země, pak ho chyť
- První hráč vyhodí míč do vzduchu, druhý hodí obručí tak, aby míč prošel letící obručí
- První hráč hodí tenisový míček na druhého hráče, ten ho chytá do koše
- Hráč vyhodí míč do vzduchu, druhý hráč před dopadem řekne, jestli míč spadne na zem před nebo za čárou
- Vyhoď míč do výšky, druhý hráč se otočí a snaží se míč chytit – hráč se otáčí na signál prvního hráče těsně po dopadu na zem
- První hráč vyhodí dva rozdílné míče, druhý je postupně chytá
- Oba hráči hodí tomu druhému míč a navzájem ho hází a chytají
- Druhý hráč vyhodí dva míče do vzduchu, mezitím chytí míč od spoluhráče, odhodí mu ho zpět a chytá si svoje dva míče
- Hráči si přihrávají nohou míč, před přihrávkou spoluhráč ukáže druhému hráči signál, on buď volí přihrávku levou nebo pravou nohou – 1 prst – pravá noha 2 prsty – levá noha
Cvičení ve trojici
- Sprintuj rychleji k čáře než tví partneři. Směr může udat hráč, který kopne míč do různých směrů
- Hráči si navzájem přehazují v trojúhelníku tři až čtyři míče
Z němčiny přeložil Radek Krpač
Zdroj: www.volleyball-training.de