Menu
  • Kategorie: Učební postupy
  • Napsal Krpač (překlad)

S míčem a bednou

001 bednaZáklad pro sportovní úspěch je položen již v raném dětském věku. Děti se nejlépe učí plněním nejrůznějších úkolů, počet pohybových triků je obrovský, pouze se doporučuje, aby byly organizačně správně seřazeny. Představíme vám dnes některá cvičení s míčem a švédskou bednou. 

V tomto článku půjde o různé varianty cvičení pro děti ve věku 9 – 10 let, přitom se jedná o cvičení, která mohou být prováděny ve trojici nebo vícečlenných skupinách. Vhodnou pomůckou pro cvičení jsou jednoduché díly švédské bedny, které najdete v každé tělocvičně. Pro cvičení se nejvíce hodí overbally, ale můžete použít jakékoliv míče, které máte v kabinetě k dispozici. Různé míče vytváří pro děti při plnění úkolů nové cíle. Jde o zlepšení schopnosti vnímání a rozšíření pohybových představ základního repertoáru dětí. Zlepšení motorických schopností je jasným cílem cvičení, sekundárními cíli jsou rozhodovací schopnost a schopnost převzít zodpovědnost.

 

Rozhodovací schopnosti

  • Reagovat správně, rychle a smysluplně za proměnlivých podmínek
  • Rychlé rozpoznání situace a použití správného řešení

 

Skupinová organizační forma vyžaduje kooperaci a komunikaci dětí mezi sebou. Přitom není potlačena touha po vítězství. K provedení této tréninkové jednotky potřebujete pouze 6 – 8 dílů švédských beden, nafouknuté overbally, 6 – 8 medicinbalů, ale také volejbalové a basketbalové míče.

 

1.Část – Rozcvičení

Postavíme jednotlivé díly švédské bedny za sebou tak, aby mezi nimi byla vzdálenost 2 – 3 metry. Každé družstvo se postaví na startovní čáru proti prvnímu dílu.

 

Cvičení: Štafetové běhy – Slalom dvě kola

 

Varianty: prolézání dílů, přeskakování dílů (těch nízkých)

 

2. Část – hlavní část

Tří- nebo čtyřčlenné skupiny – Provádění různých cviků pomocí štafetového běhu. Celá skupina stojí na startovní čáře, jeden díl bedny je koncové čáře volejbalového hřiště. Na písknutí vybíhá celá skupina k bedně a tam plní požadované úkoly. Po splnění úkolu opět běží na startovní čáru.

 

Úkoly:

Vběhnutí do bedny zvednutí bedny nad hlavu a postupně ji bokem položit na podlahu. (třikrát)

  • Děti stojí naopak mimo bednu, tu zvednou nad hlavu, přemístí se dovnitř bedny a pomalu pokládají bednu na podlahu (třikrát)
  • Každý cvičenec leží u jedné strany bedny na břiše, celý tým se snaží zvednout bednu 10 cm do výše a položit (pětkrát)
  • Dva cvičenci zvednou díl bedny do výše boků, třetí je uvnitř má overball a dribluje – hráči se pohybují do cíle, kde se prohodí a další dribluje.
  • Hráči nesou do cíle bednu tak, aby medicinbal, který si položí na vnější hranu bedny tak, aby nespadl.
  • Dva hráči zvednou díl bedny do výše, třetí hráč se snaží odbít prstama míč tak, aby míč proletěl dílem bedny (dvakrát). Po splnění úkolu plní úkol i hráči, kteří bednu drželi.
  • Stejné cvičení, jen oberball tentokrát nesmí proletět bednou, ale naopak se od bedny odrazit.
  • Dva hráči zvednou bednu, třetí hráč se snaží dát overbal na hranu bedny tak, aby pohybem bedny mohli oba hráči s overballem žonglovat.

 

Závěrečné cvičení

  • Dva hráči utíkají pro bednu, která je na konci hřiště, bednu vezmou a přinesou ji ke startovní čáře, do bedny vlezou všichni čtyři hráči a pomalu postupně utíkají uvnitř dílu do cíle.

 

Z němčiny přeložil Radek Krpač

 

Zdroj: Das Volleyballmagazin 2/2013