Menu
  • Kategorie: Učební postupy
  • Napsal Ivan Pelikán

Pohybová a míčová škola Ivana Pelikána

Pohybová škola 
KATEGORIE  2,5 – 6 LET

CÍL: Stimulace spontánního motorického rozvoje jedince – druhá fáze
OBECNĚ: Pohybová aktivita navazuje volně na předchozí kategorii. Cvičení probíhá na větším prostoru. Dětem je nabídnuta širší struktura a variabilita pohybových situací. Součástí tréninkové jednotky je už i kolektivní činnost. Jsou uplatňovány různé metodické a pedagogické postupy. Cvičební prostor je často obměňován. Stále platí pravidlo o rozdílné pohybové úrovni jednotlivců, z tohoto důvodu je striktně vyžadován individuální přístup ke každému jedinci. Každému je dán stejný prostor.

ORGANIZACE:

  • Povinná účast dospělé osoby u mladších jedinců
  • Tréninková jednotka je z části řízena (kolektivní činnost)
  • Zanechán prostor pro individuální cvičení
  • Doba pohybové aktivity je 1- 1,5 hod
  • Pravidelná změna pohybové aktivity (variabilita)

 

Pohybová škola

KATEGORIE  2,5 – 6 LET

CÍL: Stimulace spontánního motorického rozvoje jedince – druhá fáze

OBECNĚ: Pohybová aktivita navazuje volně na předchozí kategorii. Cvičení probíhá na větším prostoru. Dětem je nabídnuta širší struktura a variabilita pohybových situací. Součástí tréninkové jednotky je už i kolektivní činnost. Jsou uplatňovány různé metodické a pedagogické postupy. Cvičební prostor je často obměňován. Stále platí pravidlo o rozdílné pohybové úrovni jednotlivců, z tohoto důvodu je striktně vyžadován individuální přístup ke každému jedinci. Každému je dán stejný prostor.

ORGANIZACE:

  • Povinná účast dospělé osoby u mladších jedinců
  • Tréninková jednotka je z části řízena (kolektivní činnost)
  • Zanechán prostor pro individuální cvičení
  • Doba pohybové aktivity je 1- 1,5 hod
  • Pravidelná změna pohybové aktivity (variabilita)

ZÁVĚR: Věkové rozmezí 2,5 – 6 let je dosti široké. Již přibližně kolem 4 – 6 let se projevuje "hlad" po míči a hře. Je ovšem potřeba zachovat dostačující prostor pro všestranný motorický rozvoj! Jeví se proto vhodné vytvořit skupinu (většinou ti starší), které je nabídnuto více prostoru s míčem. Tato pohybová aktivita by měla být vždy formou hry. Je evidentní, že každé dítě nemá stejný talent, prostor pro pohybový rozvoj nebo oporu rodičů. Děti ještě nechápou, když chceme, aby daný úkol provedli co nejlépe .....je ovšem potřeba již v tomto věku (4 – 6 let) jasně vyjádřit, co je požadováno.

 

II. Míčová škola

KATEGORIE  6  - 8 LET

CÍL: Motorický rozvoj s přechodem k míčové kultuře.

OBECNĚ: U nižších kategorií je kladen důraz na obecný pohybový rozvoj. Tento proces ještě není zdaleka u konce a bude se v různých formách objevovat v dalších kategoriích. Začleněním míče (ve všech jeho podobách) do pohybové aktivity získává motorický rozvoj nové dimenze. Házení, chytání, odbíjení, odhad dráhy letu míče, kopání do míče, ale už i výskok s dotekem míče nebo základy volejbalové techniky jsou náplní tréninkové jednotky.

ORGANIZACE:

Rozdělení do výkonnostních skupin

Tréninková jednotka je strukturovaná

Rozdělení na tři části: Obecná, specifická, hra

  • Obecná a specifická část  organizována stanovišti
  • Doba trvání jendotky je 1 – 1,5 hod
  • Nutnost zařazení hry
  • Obecná a specifická část je tématicky zaměřená
  • Pravidelná změna témat a různorodost cvičení má za úkol udržet pozornost malých cvičenců
  • Pracovní prostor je vždy rozdělen sítí
  • Využití všech druhů míčů (tenisový, nafukovací, basket...)

 

Ivan Pelikán, Havířov

PS. V sobotu večer jsem se dověděl, že Ivan výborně vaří na kytaru, no vida ... další (ZH)