Menu
  • Kategorie: Trenérské názory
  • Napsal Ivan Pelikán

Talent nebo jak to vlastně je?

Pod slovem talent si můžeme představit spoustu věcí. Naší snahou je začínat s potencionálními vrcholovými sportovci již ve věku 6 let. Tak nějak logicky budeme ale stále více postaveni před zásadní otázku, na kterou nejsme ihned schopni odpovědět: Má jedinec talent nebo nemá? Jistě, oku zkušeného trenéra něco napoví, že například tento chlapec má něco navíc, co můžeme talentem nazvat. Nicméně jde o subjektivní pocit, který je neměřitelný. Jsou ovšem známy faktory vývoje osobnosti sportovce a ty jsou: Dědičnost, prostředí a výchova. Dědičnosti je rozuměna tendence organismu předávat znaky z rodičů na potomky. Prostředí je souhrn všech vnějších vlivů, životní podmínky a sociální vlivy. Výchovou se rozumí záměrné, cílevědomé a plánovité působení. Je toho opravdu hodně, aby se všechny předpoklady sešly dohromady. Pravdou ovšem je, že ani optimální zastoupení většiny faktorů nemusí být rozhodující a dostačující pro výchovu špičkového sportovce.

Pod slovem talent si můžeme představit spoustu věcí. Naší snahou je začínat s potencionálními vrcholovými sportovci již ve věku 6 let. Tak nějak logicky budeme ale stále více postaveni před zásadní otázku, na kterou nejsme ihned schopni odpovědět: Má jedinec talent nebo nemá? Jistě, oku zkušeného trenéra něco napoví, že například tento chlapec má něco navíc, co můžeme talentem nazvat. Nicméně jde o subjektivní pocit, který je neměřitelný. Jsou ovšem známy faktory vývoje osobnosti sportovce a ty jsou: Dědičnost, prostředí a výchova. Dědičnosti je rozuměna tendence organismu předávat znaky z rodičů na potomky. Prostředí je souhrn všech vnějších vlivů, životní podmínky a sociální vlivy. Výchovou se rozumí záměrné, cílevědomé a plánovité působení.

Je toho opravdu hodně, aby se všechny předpoklady sešly dohromady. Pravdou ovšem je, že ani optimální zastoupení většiny faktorů nemusí být rozhodující a dostačující pro výchovu špičkového sportovce. Základem je tedy osobnost sportovce a syntéza dědičného s tím, co člověk v průběhu života získává. Jedním ze základních projevů talentu se nám zdá schopnost rychle a snadno zvládnout znalosti a dovednosti. Přidáme-li k tomu tělesné dispozice (tělesnou výšku…), tak si myslíme, že máme vystaráno a máme poměrně přesnou představu o možnostech sportovce - talentu. Je tomu ale opravdu tak?

Každé období vývoje osobnosti člověka má svá specifika. Například ve věku kolem 11 - 15 let je patrná změna růstu (výška, hmotnost), výrazná činnost žláz s vnitřní sekrecí. Rozvoj pohybových schopností pokračuje, ale je ovlivněn celkovou vývojovou nerovnoměrností, která se projevuje především v obratnosti. Takto je možno pokračovat a rozebrat jednotlivá období vývoje sportovce. Z těchto důvodů si myslím, že černou můrou všech trenérů by mělo být škatulkování jedinců na talentované a ty druhé… Obzvláště u těch nejmenších! Je to opravdu velká zodpovědnost. Pokud můžeme, dejme příležitost všem a čas nám ukáže. Z praxe asi každý zná nějaký příklad (já jich mám několik), kdy z netalentovaného se stal velmi úspěšný sportovec. Znovu se potvrzuje pravidlo, že osobnost jedince je rozhodující.

Srdce každého trenéra zaplesá, když se objeví vysoký chlapec nebo děvče, který je navíc motoricky zdatný. Za nějaký ten rok někdy nevěříme vlastním očím, kdy tento optimální model už nesportuje (talent má stále), ale jiní méně nadaní zaujali jeho místo a využili jiné schopnosti pro dosažení svého cíle… Nebo tento talentovaný jedinec poctivě pracuje na rozvoji svých schopností a přesto na vrchol nedosáhne (méně často).   

V současné době existuje řada nástrojů, které mají za úkol diagnostikovat motorické schopnosti. Jednou z možností je metoda ACTION TYPE. Cílem je zhodnotit a rozvinout přirozené vlohy pro získání reálné kapacity v kontextu osobnosti člověka. Touto metodou trenér získá:

§  Základní nástroj pro observaci motoriky a stanovení míry zásahu do procesu rozvoje.

§  Adaptaci našeho chování a komunikace směrem k jedinci.

§  Most mezi pohybovými schopnostmi a typologii. Schopnost diagnostikovat.

A pochopitelně celou řadu jiných praktických výstupů. Z praxe vím, že stále větší procento trenérů na západě od našich hranic používá tuto metodu především v mládežnickém věku. Cílem není sportovce vyloučit, ale diagnostikovat a co nejefektivněji adaptovat vliv trenéra na osobnost sportovce. 

Ivan Pelikán, v Havířově 22.11. 2010