Menu
  • Kategorie: Trenérské názory
  • Napsal Ivan Pelikán

Souboj na ostří nože

_MG_7955-11Pokud si dáte níže napsané do kontextu s titulkem, jde jistě o velkou nadsázku. Ale… něco na tom bude. O poklesu mládeže v žácích, kadetech a juniorech tady již bylo napsáno mnoho. Pravdou je, že každá věková kategorie má svá specifika a důvody, proč soutěže mládeže vypadají, tak jak vypadají… Základ a původ tohoto problému je ovšem možno hledat již ve věku předškoláků. Nechci tady polemizovat nad tím, co již bylo zeširoka popsáno, ale podělit se s vámi o zajímavé údaje. K ruce se mi dostala zpráva paní Doc. PhDr. Hany Dvořákové, CSc., se kterou jsem navázal kontakt, a která mi údaje povolila zveřejnit. Paní docentka je garantkou projektu, který testoval asi 2000 dětí předškolního věku. Dříve než se podělím o zajímavé výstupy tohoto testování, trošku bych zabrousil do vesnického prostoru (i to je předmětem práce týmu, který vedla docentka Dvořáková).

Vesnice a příměstské oblasti jsou pro rozvoj členské základny mladých volejbalistů dosti důležité. Jaká je ovšem realita v naprosté většině případů na vesnici? Všichni známe, kostel, hospoda a… fotbalové hřiště! Je jistě pozitivní, že děti sportují a právě fotbal je na vesnicích nejen sportem číslo jedna, ale i nositelem kultury. To je myslím i v pořádku a dá se to chápat.

Naše situace (situace volejbalistů) se ale v tomto případě komplikuje… Právě mládežnický volejbal na vesnicích nám schází! Pokud jsou děti ještě na prvním stupni základních škol, tak ve většině případů u chlapců dochází ve věku 5 - 6 let k prvnímu kontaktu s fotbalem. U děvčat je situace ve věci směrem k volejbalu pozitivnější. Přinejmenším jsou v pozdějším věku svobodnější v rozhodování a nemají silnou vazbu na určitý sport. Někdo může namítnout, že právě fotbal je dobrou průpravou pro volejbal, který je podstatně složitější na naučení než právě zmiňovaný fotbal. Tak to fungovalo v minulosti, ale dnešní realita je poněkud jiná. Osobně dělám nábory vesnických dětí už nějakou dobu, ale přimět jedince nebo skupinu chlapců ve věku kolem 10 let ke hře volejbalu je dosti komplikovaná záležitost. Je jistě možno kombinovat oba dva sporty, ale na to děti už nemají čas, mají toho hodně…

V mírně pozdějším věku přecházejí za studiem do měst a tady se nám už úplně ztrácejí. Je potřeba připomenout, že existují osmiletá gymnázia, na která chodí děti z vesnic do měst a tyto děti mají při nástupu optimální věk, kdy je možno začít s tréninkem volejbalu. Vše je to tedy ve výchově, zvyku na určité prostředí a sociální vazby. Je ovšem zajímavé sledovat, jak se vývoj mezi vesnicí a městem mění. Role vesnice se vyvíjí. Dokonce bylo zjištěno (níže ve zprávě), že děti z vesnic jsou v průměru už méně fyzické zdatné než děti z měst…

Zpráva doc. Dvořákové obsahuje několik stran s množstvím vyhodnocení dílčích ukazatelů. Níže předkládám závěr, který je jasným shrnutím tohoto testování. Pokud by měl někdo zájem o kompletní výsledky, ochotně zašlu ( Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ).

 

Závěry

 

Na základě měření somatického vývoje a motorické výkonnosti u 2089 dětí ve věku od 3 do 7 let bylo zjištěno, že:

 

1. Pokračuje růstová akcelerace, tedy generační nárůst výšky a hmotnosti.

 

2. Objevuje se dřívější nástup růstového spurtu a mírná tendence k růstu BMI - tedy k zvýšení hmotnosti v poměru k výšce.

 

3. Motorická výkonnost s věkem roste, chlapci vykazují vždy mírně lepší výsledky než dívky, výrazněji u hodu.

 

4. V historickém srovnání je motorická výkonnost spíše stagnující nebo dokonce horší, a to výrazněji v disciplínách náročnějších na koordinaci!

 

5. Srovnání dětí z různých míst bydliště ukazuje spíše pozitivní tendence úrovně výkonnosti u dětí z velkoměsta a negativní tendence, tedy zhoršení, u dětí z obcí pod 2000 obyvatel. Pravděpodobně to ovlivňuje vědomí rodičů a podmínky pro spontánní pohybové aktivity s rodiči i samostatně a nabídka řízených aktivit s dostatečnou pohybovou intervencí.

 

6. Na základě zjištěných tendencí v růstu a motorické výkonnosti současné generace předškolních dětí je zřejmá potřeba podporovat pozitivní intervenci v pohybových aktivitách již od předškolního věku, kdy se vytvářejí předpoklady pro aktivní způsob života a pozdější úroveň pohybové aktivity, která závisí na stupni vývoje motorických schopností a na adaptaci na vhodnou fyzickou zátěž.

 

Souboj na ostří nože ne, ale jde o zdravou konkurenci mezi jednotlivými sportovními disciplínami. Souboj o to, kdo více dětem nabídne, kdo je zaujme, kde se budou děti bavit více a hra je bude naplňovat! Ivan

 

V Havířově 7. 9. 2011, Ivan Pelikán