- Kategorie: Trenérské názory
- Napsal Jiří Zach
O vztahu mezi žákovským volejbalem a reprezentací
V následujícím příspěvku se chci v rámci hlavního tématu, který je vyjádřen názvem, dotknout pěti dílčích podtémat. 1_obecné rozlišení žákovského volejbalu v řízených oddílech, sportovních třídách a ostatních oddílech, 2_herní činnosti jednotlivce – srovnání se světem, 3_chyby v tréninkovém procesu (omlouváme odchylky – česká chytrost, on to uhrává), 4_co v žákovském věku přímo ovlivňuje pozdější úspěšnost v reprezentacích, 5_některé náměty k přemýšlení o vztahu mládežnické hnutí a reprezentace (Foto:David Pankiv)
V následujícím příspěvku se chci v rámci hlavního tématu, který je vyjádřen názvem, dotknout pěti dílčích podtémat.
- Úvod: obecné rozlišení žákovského volejbalu v řízených oddílech, sportovních třídách a ostatních oddílech
- herní činnosti jednotlivce – srovnání se světem
- chyby v tréninkovém procesu (omlouváme odchylky – česká chytrost, on to uhrává)
- co v žákovském věku přímo ovlivňuje pozdější úspěšnost v reprezentacích
- některé náměty k přemýšlení o vztahu mládežnické hnutí a reprezentace
1.Úvod: rozdělení žákovského volejbalu
Žákovský volejbal lze dělit na několik rovin
- rovina sportovních tříd či velkých volejbalových center
- rovina menších center, nejsou dotovány, ale mají kvalitní trenérské zázemí: nazvu ji „volejbalový venkov“
- ostatní: nahodilé vzniklé oddíly, oddíly trénující mládež z donucení pod pokutou, školní družstva a kroužky
To, co lze reálně ovlivnit z hlediska reprezentace, jsou pouze sportovní třídy. Ostatní prvky systému jsou pouze pod osvětovým působením.
2. Herní činnosti jednotlivce: srovnání se světem
- zaostávání oproti špičce světa se zvětšuje
- netrénuje se celá šíře všech vlastností či dovedností, které má moderní hráč volejbalu mít
- nastal odklon od perfektního provádění a učení herních činností k jejich
- okamžitému zabudovávání do hry s tím, že nejsme schopni včas rozeznat
- odchylky v provádění, které se fixují a nelze je již odstranit
- nejsme schopni docílit v „bagrování“ jednotného výrazu v provádění
- odbití obouruč vrchem se liší jak v rámci republiky, tak i dokonce v rámci jednoho oddílu (neodstraňujeme odchylky, protože hráč je až na nahrávače nebude používat, tedy rezignujeme na kvalitní nahrávku z pole)
- neučíme všechny druhy vybírání: v chlapecké složce se málo učí vybírání v převalech, odbití v bočním postavení
- smečařský úder má chyby jak v základním technickém provedení – paže, ruka, rozběh, ale také v šíři repertoáru úderu – neučíme hráče všechny možné varianty útoku – ostrá, tupá, přes ruku, vytloukání, nahození bloku, neučíme zalívku jako rovnocenný taktický prvek
- neučíme všechny druhy podání, neučíme měnit podáním rytmus hry
- nahrávači nejsou v technice odbití o moc lepší než ostatní a navíc nedisponují svým vlastním technickým aparátem k překonání obrany soupeře (různé druhy zalívek, naznačení útoku, zpoždění nahrávky či naopak zrychlení )
- nahrávači jsou pozdě specializováni a není jim věnována individuální pozornost
Pokud bych chtěl problematiku telegraficky shrnout do hesel, vypadalo by toast takto:
- technika vybírání – šíře, provádění, filosofie
- smečování – technika smečování – práce ruky, rozběh, úderový rejstřík, taktika, provádění střelby
- blokování – výběr místa krajních blokařů, technika přesahu, blokování od středu
- podání – všechny druhy podání , schopnost měnit rytmus
- útok středových hráčů – šikmý rozběh, úder přes ruku, šíře úderů,rychlost úderu
- technika odbití obouruč spodem – plocha, úhel k podlaze, šíře postavení nohou
- nahrávači – technika odbití, rychlá nahrávka do kůlu, malá šíře techniky ke klamání soupeře
3. Chyby v tréninkovém procesu:
- v dorosteneckém věku mnoho soutěží
- přílišný důraz na konečnou fázi procesu, tzn. hry
- malý důraz na opravování chyb
- už v základu špatná představa o prováděné herní činnosti – bagrování, smečařský úder – zvláště u blokařů
- nezařazení některých prvků vybírání do velkého volejbalu – převalové techniky
- neznalost biomechaniky provádění herní činnosti
- malý časový prostor pro nácvik techniky
- nejasná představa cíle trénování (stavebnice)
- málo homogenní tréninkový oddíl: velké fyzické rozdíly bránící uplatňovat jednotný tréninkový tlak
- trénování bez jakéhokoliv plánování (střídání jednotlivých etap, nesoustředěnost na nějaký cíl daného období, upřednostňování trénování toho, co mi přinese okamžitý úspěch)
4. Co v žákovském věku přímo ovlivňuje mládežnické reprezentace:
U hráčů, kteří jsou potenciálně kandidáty na reprezentaci, ponechání odchylek v těchto volejbalových činnostech
· technika smečařského úderu – rozběh šikmo – při dopadu rovina ramen v úhlu vůči síti
· hraní obouruč spodem – pokrčené ruce, špatný úhel plochy rukou a podlahy
· blokařské přesuny
· technika přesahu v blokování
· technika odbití u nahrávače – úhel rukou k trupu jak v boční rovině tak v rovině ruce versus přední strana trupu
· u blokařů – šikmý rozběh s rameny v úhlu k síti
Co už se musí učit v žákovském věku ve vztahu k reprezentaci
- technika vybírání – perfektní pádová technika, boční převaly, široké rozkročení, nízké těžiště
- smečařské údery ( u disponovaných jedinců ) – všechny druhy úderů od
- ostrých směrů, přes blok, ulívka, údery přes ruku, taktika úderu ( co hrát na
- dvě ruce, jedny ruce)
- střelbu ve všech modifikacích ( tedy i zkrácená, rychlá, pomalá), vyběhnutí
- oblouku, i zkrácení oblouku
- učit blokovat jak od středu, tak i od antény, učit modifikovat podle situace
- své chování při obraně na síti
- učit přesuny ve dvojicích, trojicích
- příjímat v bočním výpadu – čelně, prsty, aby míč vždy směřoval do centra
- těla
- nahrávač – všechny druhy nahrávek, musí vždy předbíhat ostatní hráče a to nejen
- technicky, ale i takticky, co jde nahrávat ve výskoku, musí být ve výskoku!!!
- nahrávače už také učit rychlou nahrávku ve stacionárním postavení – sed na židli,
- nahození zblízka, neustále také sledovat přesnost, postavení trupu, nohou vůči míči
- všechny druhy naskočených podání včetně naskočené plachty
5. některé náměty k přemýšlení o vztahu mládežnického hnutí a reprezentace
- jasné oddělení linie vrcholového mládežnického volejbalu od masového (s možností vzájemného ovlivnění)
- více peněz a profesionalizace trenérů ve vrcholovém mládežnickém volejbalu
- jednotná metodická linie – skutečná v provádění u všech subjektů ovlivňujících reprezentaci a to i v taktice, způsobů trénování, obsazení postů
- soutěže rozdělit na soutěže sloužící vrcholu a ostatním
- dotační peníze poskytovat tam, kde jsou záruky (trenéři)
- řídit to, co je dotováno jako firmu (předpokládá to ovšem dostatek peněz) s jasnými kompetencemi a odpovědností, kterou lze kontrolovat
- změnit žákovské krajské soutěže na soutěže regionů, u chlapců vzít za základ Český pohár, soutěže nazvat ligou
- dotace na oddíl přednostně směřovat k trenérům
- úsek řídící mládež na ČVS mít perfektní přehled o žákovských oddílech, sportovních třídách, které skutečně dělají a poskytovat jim všemožnou pomoc od dotací až po osvětu.
V Příbrami 30.10.2007 Jiří Zach