- Kategorie: Systémy a principy hry
- Napsal Zdeněk Haník
16 základních herních dějů
Syntéza volejbalové rozehry, herní děj: panalýza jednotlivých volejbalových činností nám připravila potenciál, abychom mohli definovat volejbalovou rozehru syntetickým způsobem. Z tohoto pohledu můžeme za volejbalovou rozehru považovat posloupnost neboli zřetězení týmových činností (kombinací). Toto zřetězení je pochopitelně ukončeno vždy chybou jednoho z týmů. Na této jednoduché úvaze je založena další charakteristika správného vedení tréninkového procesu...
Vedle individuálních, skupinových a týmových činností se musíme v určitých fázích tréninku věnovat i tréninku posloupností těch činností, které po sobě mohou během rozehry logicky následovat.
Herní děj – sled typových HS: ze získaných stavebních celků tak sestavujeme a syntetizujeme řetězce herních situací, které jsou základem volejbalové hry. Volejbalovou rozehru můžeme tedy z pohledu systematiky volejbalu definovat jako složitější herní řetězec, v němž se periodicky opakují určité typové herní situace. Provedení a realizace těchto opakujících se situací se může pochopitelně velmi výrazně lišit. Například týmová činnost: „založení útoku B (protiútoku) po soupeřově útoku“ je naprosto jinak realizována při tvrdém útoku po lajně nebo při „míči zadarmo“ ze strany soupeře. Jedná se však o stále stejnou týmovou činnost, která má jasně definovaný úkol, pouze probíhá za jiných vstupních podmínek. Tyto podmínky můžeme zohlednit opět v inventářích faktorů typových herních situací, a proto je nebudeme uvažovat v následujícím výčtu typových herních dějů. Pro přehlednost uvádíme na závěr přehled možných typových herních dějů i formou schématu 8, kde jsou zachyceny všechny základní možnosti, ke kterým může během rozehry z hlediska návaznosti herních situací dojít. Vyjmenujme si je (HD = herní děj):
HD 1: +A: zakládání útoku A → zakončování a zajišťování útoku A
HD 2: +A´→ -B´: zakládání útoku A → zakládání obrany B (přihrávka směřující do pole soupeře)
HD 3: +A´´ → -B´: zakončování a zajišťování útoku A → zakládání obrany B(po vlastním útoku)
HD 4: +A´´ → +B´: zakončování a zajišťování útoku A → zakládání útoku B (po vlastním útoku)
HD 5: -A: zakládání obrany A → obrana A
HD 6: -A´ → +B´: zakládání obrany A → zakládání útoku B (přihrávka soupeře do vlastního pole)
HD 7: -A´´ → +B´: obrana A → zakládání útoku B (po neúspěšném útoku soupeře)
HD 8: - A´´ → -B´: obrana A → zakládání obrany B (po zablokování soupeřova útoku)
HD 9: +B: zakládání útoku B (protiútoku) → zakončování a zajišťování útoku B
HD 10: +B´ → -B´: zakládání útoku B → zakládání obrany B (vybraný míč směřující do pole soupeře)
HD11: +B´´ → -B´: zakončování a zajišťování útoku B → zakládání obrany B(po vlastním útoku)
HD 12: +B´´ → +B´: zakončování a zajišťování útoku B → zakládání útoku B (po vlastním útoku)
HD 13: -B: zakládání obrany B → obrana B
HD 14: -B´ → +B´: zakládání obrany B → zakládání útoku B (první míč soupeře do vlastního pole)
HD 15: -B´´ → +B´: obrana B → zakládání útoku B (po neúspěšném útoku soupeře)
HD 16: -B´´ → -B´: obrana B → zakládání obrany B (po zablokování soupeřova útoku)
Schéma 8 (v příloze) působí na první pohled nepřehledně, ale najdete v něm všech právě vyjmenovaných 16 herních dějů. Obsahem tréninkové práce hlavního autora této kapitoly, jako reprezentačního trenéra, není nic jiného než „drilování“ činnosti družstva v těchto herních dějích a v jejich řetězení.n>
V Nymburce, 2.8.2007