- Kategorie: Psychologická oblast
- Napsal Krpač (překlad)
Pod neustálým tlakem
Čím silnější soupeř, tím více se cítíme pod tlakem. Této skutečnosti se musíme nějak bránit, pokud nechceme být utlačeni. Je tedy třeba zvýšit vlastní kvalitu, efektivitu a být rezistentní proti stresu. To se týká prakticky všech oblastí našeho života, hospodářství, kultury, umění, sportu, běžného dne. Možností, jak vyřešit tyto situace, je tzv. „homeopatická myšlenka“. Srovnávat stejné se stejným. Tedy učit se odolávat stresu tím, že pod tlakem žijeme. Existuje mnoho možností jak takového cíle dosáhnout. Pokud soupeř začíná mít navrch, vyvede náš tým z rovnováhy. Jednotliví hráči to snáší různě, začnou ze svého kompaktního výkonu polevovat. Báze se začíná kymácet. Teď bude záležet na tom, co jsou hráči zvyklí vydržet. Thom Artner se zamyslel, jak tyto situace, být pod neustálým tlakem, simulovat v tréninkovém procesu.
Čím silnější soupeř, tím více se cítíme pod tlakem. Této skutečnosti se musíme nějak bránit, pokud nechceme být utlačeni. Je tedy třeba zvýšit vlastní kvalitu, efektivitu a být rezistentní proti stresu. To se týká prakticky všech oblastí našeho života, hospodářství, kultury, umění, sportu, běžného dne. Možností, jak vyřešit tyto situace, je tzv. „homeopatická myšlenka“. Srovnávat stejné se stejným. Tedy učit se odolávat stresu tím, že pod tlakem žijeme. Existuje mnoho možností jak takového cíle dosáhnout. Pokud se to však přežene, objeví se rychle na vrcholu vývoje duch hráčského vyhoření. Pokud soupeř začíná mít navrch, vyvede náš tým z rovnováhy. Jednotliví hráči to snáší různě, začnou ze svého kompaktního výkonu polevovat. Báze se začíná kymácet. Teď bude záležet na tom, co jsou hráči zvyklí vydržet. Tyto situace by měly být v tréninku v mnoha variacích simulovány a procvičovány. Hráče různými metodami neustále vyvádět z rovnováhy a nutit je v nové situaci nacházet bázi. Jakmile ji najdou, zkusit situaci změnit.
Mezi bičem a cukrem se nabízí mnoho myšlenek. Některé jsou velmi zajímavé:
· Pokud se postaví dva nevyrovnané týmy, uslyšíme pláč hráčů s velkou pravděpodobností. Výsledek setu nebývá tak jednoznačný jak se dalo očekávat. Slabí se více snaží a silnější nemají tolik vůle a síly rozhodnout set jednoznačně pro sebe. Zkouška tlaku se osvědčila. Schopnost vzdorovat soupeři, ale také umět soupeře zatlačit, je najednou otevřená
· Nechat hráče najít důvody úspěchu nebo neúspěchu, které nesmějí být odůvodňovány chováním jiných hráčů v týmu.
· Ukázat videosekvence problémových situací a nechat je hráči popsat. Požadovat odůvodnění, proč co jak bylo.
· Nacházet herní cvičení, ve kterých vítězové postupují dále a poražení ne. Především v situacích, ve kterých je hráč sám zodpovědný za správné řešení.
· Měnit způsoby počítání u herních cvičení
· Zařadit silné a slabé hráče do jednoho týmu a vyžadovat od nich úspěch
· Seznamování se s daty analýzy utkání
· Vytvářet grafy místo čísel
· Hlasování v týmu – nejlepší hráči, nejhorší hráči zápasu, hráči týdne, zápasu, cvičení atd.
· Vyhodnocovat hráče a vytvořit žebříček od nejlepšího po nejhorší hráče
· Neustále nově definovat rovnováhu
· Vytvořit podmínky pro jednotlivce ve vztahu „pokud – pak“
Přenos do praxe bych rád nechal na samotných trenérech. Zvláštnosti každého týmu jsou tak různorodé, aby se daly zveřejnit detailní návody. Zkusit v tréninku simulovat tlak, který přijde v zápase, nabízí dobré předpoklady pro vítězství v dalším zápase.
Thom Artner
Z němčiny přeložil Radek Krpač