Menu
  • Kategorie: Psychologická oblast
  • Napsal Hanák

OKÉNKO PSYCHOLOGA - pohled 3: Nahrávač v kontextu základní sestavy

Abychom dodrželi měsíční rytmus rubriky „Okénko psychologa“, zařazujeme dnes 3. díl místo fotbalu a příští neděli pokračujeme v klasické podobě (redakce).

Nahrávač „herně nepomíjitelný- neobejitelný“ hráč
Nahrávač spouští hru, volí způsoby hry a určuje tempo hry. Nezískává body, je odkázán na útočníky, což mu v případě neúspěchu způsobuje průběžný stres (polyká, což má neblahý vliv na cévní systém).
Komplexní vybavenost a distribuce pozornosti
Nahrávač je dirigent, kouč na hřišti. Posuzuje aktuální stav svých spoluhráčů, a rovněž odezírá a dekóduje hru soupeře. Přitom všem musí citlivě reagovat na pokyny trenéra. Vedle toho všeho hledá nejlepší způsob, jak přehrát soupeře. V případě, že nereaguje citlivě na pokyny trenéra, může být vystřídán. Z toho vyplývá: musí umět vnímat hru jako celek a odhadnout, kdy a jakým způsobem burcovat smečaře „když se láme chleba“, což klade značný nárok na distribuci pozornosti.  Nahrávač je perlou systému, i když ho často zastiňují excelentní smečaři. Přesto jeho pozici považujeme za klíčovou, protože udává ráz hry a umožňuje ji...

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Nahrávač „herně nepomíjitelný- neobejitelný“ hráč

Nahrávač spouští hru, volí způsoby hry a určuje tempo hry. Nezískává body, je odkázán na útočníky, což mu v případě neúspěchu způsobuje průběžný stres (polyká, což má neblahý vliv na cévní systém).


Komplexní vybavenost a distribuce pozornosti

Nahrávač je dirigent, kouč na hřišti. Posuzuje aktuální stav svých spoluhráčů, a rovněž odezírá a dekóduje hru soupeře. Přitom všem musí citlivě reagovat na pokyny trenéra. Vedle toho všeho hledá nejlepší způsob, jak přehrát soupeře. V případě, že nereaguje citlivě na pokyny trenéra, může být vystřídán. Z toho vyplývá: musí umět vnímat hru jako celek a odhadnout, kdy a jakým způsobem burcovat smečaře „když se láme chleba“, což klade značný nárok na distribuci pozornosti.  Nahrávač je perlou systému, i když ho často zastiňují excelentní smečaři. Přesto jeho pozici považujeme za klíčovou, protože udává ráz hry a umožňuje ji.

 

Několik praktických návodů 1:

  • Často a neformálně vést rozhovory s nahrávačem
  • Mluvit s nahrávačem prostřednictvím slov i názorně
  • Vypěstovat vzájemnou důvěru (být systematický, opravdový, slušný)
  • U mladších hráčů na citové bázi, u dospělých přibývá racionality
  • Komplexnost se rozvíjí od začátku všemi směry, na nic se nečeká

 

Hra na hranici rizika

Opravdový, přirozeně herně uvažující nahrávač se těžko hledá. Dlouho zraje – zejména proto, že musí umět nakládat s rizikem. Míra rizika je nutná k velkým vítězstvím. Hra na hranici rizika je zrádná a ošidná, udržet ji v míře úspěšností je obtížné. Extrapolace probíhá mezi dvěma pojmy: zbabělostí – furiantstvím. Odvaha a odolnost na stres, zejména na dlouhodobou zátěž, psychická vyrovnanost a porozumění pro spoluhráče jsou předpoklady pro taktické a strategické vnímání hry. Toto je velmi obtížné a klade to vysoké nároky na předpoklady nahrávače a jejich rozvoj (od mladého nahrávače k vrcholovému nahrávači)

 

Několik praktických návodů 2:

  • Trenéři by měli posoudit, kdy hráče nechat tvořit a kdy ho direktivně usměrnit
  • Herní sebezdokonalovaní: na co přijdu sám, vím celý život, co je mi sděleno, o mohu pochybovat (zejména direktivně)

 

Paradox: odvaha versus rozvaha (zodpovědnost)

Důležitá je kombinace patřičné odvahy a přiměřené rozvahy (paradox) s vysokou herní motivací. Hledáme-li nahrávače nebo posuzujeme-li nahrávače, měli bychom umět posoudit jeho roli v širokých souvislostech, relativně exaktním způsobem. Vyhodnocovat herní nárůst (vývoj) a hledat pokud možno věrohodná kritéria pro jeho hodnocení.

 Několik praktických návodů 3:

  • U mladého nahrávače (kadet, junior) akceptujeme převahu odvahy nad rozvahou (samozřejmě do určité doby a v patřičné míře)
  • Problém je kontinuální, ne kategorický
  • Nahrávače bychom měli přesvědčovat a ztotožňovat, ne nařizovat

 

Předpoklady nahrávače z pohledu psychologa:

  • Výškový sport vyžaduje výšku, dlouhé ruce … (192)
  • Přirozený koordinovaný pohyb (lateralita, smysl pro rytmus)
  • Temperament (typ reakce, odhalí ho hudba, včetně schopnosti uvolnit se)
  • Kombinační schopnosti (úvahy o celku a částech hry)
  • Odvaha, odolnost, sveřepost a zarputilost
  • Rozvážnost (smysl pro odstup k věcem, potřeba zrání, vzniká po delší době)
  • Prostorové vidění, orientace v prostoru, obrazová paměť (na postavení)
  • Empatie (vcítění)
  • Dominantní osobnost s přirozenou autoritou (konflikty a síla ke zvládnutí smečařů)

 

Rozdíl v pohlaví nahrávače

  • Struktura osobnosti: u ženy převažují citová stanoviska u mužů racionální
  • V míře a intenzitě citů
  • Rozdílné vnitřní prožívání a prožívání podnětů z vnějšího okolí
  • Týká se osobního života i hry
  • Hodnotová orientace je odlišná
    • Muži: jsou orientováni na výsledek, muži upřednostňují ve hře sílu, rychlost,
    • Ženy: upřednostňují vnější efekt své činnosti upřednostňují reakci okolí na ni, včetně pohlednosti hry, které se účastní (podívej se, jak vypadám)
  • Vrcholový sport smazává rozdíl mezi mužem a ženou v prožívání

 

Odpovědi na dotazy z „Okénka č. 2“

Dotaz 1: „zkušenosti vs. porozumění“, Petr02, 25.02.09 07:15

Dobrý den, v článku píšete, že podle Vás není nutné, aby trenér byl sám aktivním hráčem (to oceňuji - dodává mi to odhodlání). Osobně si myslím, že to sice je ku prospěchu věci, ale nemělo by se to přeceňovat. Kluby potom často preferují lidi, kteří mají skvělé předpoklady jako pedagogické vzdělání (ideálně ve volejbale), sami profesionálně hráli apod. a po ostatních Vámi uvedených aspektech už se moc neptají, často potom lidi, kteří nejsou schopni domluvit se prakticky s nikým nechají pracovat s mládeží a diví se, kam že se poděly výsledky. Myslím že dobrá komunikace je základ, rozumět hře co jak nejlíp je samozřejmě třeba, ale když mě hráči nenávidí, opravdu netuším, jak bych jim měl informace předat. Chtěl bych Vám tedy za tento článek poděkovat, teď by ještě bylo dobré, kdyby si ho všichni trenéři (obzvláště mládeže) přečetli a zamysleli se nad sebou.

 

Hanák: Petře!

Děkuji za odpověď a v kontextu vaší odpovědi se přidávám, že by se volejbalová obec měla systematicky vzdělávat, ujednotit v terminologii a stanovit si hodnověrnou filisofii výběru a výchovy hráčů. Zodpovědně se dohodnout na hodnotové orientaci jejich prioritách a ty systematicky plnit!

 

Dotaz 2: „Děkuji za odpověď“, Zdeněk Cikrdle, 26.02.09 06:51

Vážený pane Hanáku. V jedné ze svých úvah"Co schází Českému volejbalu", kterou jsem poslal Zdeňku Haníkovi, jsem za příčiny současného stavu označil absenci profesionality,demokracie a lidskosti.Přesto,že jste ji nečetl, výše uvedenými řádky jste mi odpověděl i když v trochu jiném kontextu.Těším se na setkání s vámi při některé z besed. S pozdravem Z.C.

 

Hanák: Vážený pane Cikrdle!

Rovněž se těším na setkání v diskusi při některé přednášce či besedě. Udržet v míře peníze, lidskost a slušnost a přitom naplnit profesionální roli je velmi obtížné a klade to na lidi vysoké nároky, na moudrost a zejména je nutno vědět, co vlastně chceme a do jaké míry a úrovně to chceme dotáhnout.

 

 

Dotaz 3: „otázka“, Martin, 01.03.09 18:43

1. Jsou nějaké charakterové vlastnostnosti, které by neměl postrádat dobrý nahrávač či nahrávačka. 2. Čeho by jste si vy všímal při výběru nahrávače

 

Hanák: Martine!

K otázce 1: odpověď je obsažena ve výše uvedeném textu o problematice nahrávače.
K otázce 2: odpověď je rovněž obsažena v přiloženém textu, v části o výběrových kriteriích pro nahrávače.

 

Dotaz 4: „Polstrované sofa“, Katka Sladká, 06.03.09 23:21

Móda osobních psychologů na západě stále trvá. Dal by se podobný model "zpovědí" uplatnit i ve volejbale? Potřebovali by psychologa spíše ženy nebo muži?

 

Katko!

K otázce 1: „osobní zpověď“, resp. psychoterapeutická sezení nebo strukturované rozhovory je možné použít, ale je nutno se ptát či říci na co? Co je cílem a co problémem. Podíváme-li se na to konkrétněji, tak psychoterapeutická sezení zpravidla řeší osobní problémy, traumata minulosti. Zasahuje nebo abreaguje konflikty, které intervenují do osobního života. Strukturovaný rozhovor (předem připravený) se stanoveným cílem a formou uplatněný v pravou chvíli může řešit herní problémy a do jisté míry i osobní problémy promítající se do hry

K otázce 2: Muži i ženy mohou potřebovat psychologa, Když budeme sledovat po určitou dobu psychologické potřeby žen a mužů statisticky je vyhodnotíme, vyjdou nám rozdíly: v hodnotové orientaci, v osobních potřebách, prožívání vnitřního a vnějšího prostředí, v citových projevech, zejména v jejich intenzitě a pohledu na herní situace. Toto vše zapříčiňuje rozdílná struktura osobnosti mezi mužem a ženou. „Móda psychologů je spíše civilizační přecitlivělostí (rozmazleností) nebo vliv skleníkového efektu – ztráta odolnosti.

 

Dotaz 5: „Psychologické testy“, Petr Konšel, 15.03.09 19:25

Pane Hanáku, existuje prosím nějaké sada testů, kterou by mohl trenér "svépomoci" využít pro základní psychologický rozbor svého družstva?


Hanák: Pane Konšeli!

Testů existuje celá řada, neustále se vyvíjí a zdokonalují, od jednoduchých dotazníkových forem až po velmi složité projektivní testy. Problém spočívá v tom, že i ty nejjednodušší standardizované jsou chráněné výrobcem a to z etických důvodů hrozby poškození respondenta. Rovněž před znehodnocením, tzn. prozrazení vyhodnocení testů. Pouze odborný psycholog má oprávnění a možnost objednání. Vyhodnocení a interpretace obsahu testů vyžaduje dlouhodobou zkušenost s testy, znalosti psychometrie a psychodiagnostiky atd. Doporučuji se omezit na strukturované rozhovory ve skupině nebo jednotlivě, ale i to vyžaduje znalosti a zkušenosti. Jako další doporučuji pozorování, zaměřené na sledovaný cíl s blokem a tužkou, do kterého si zapisuji. Pokud chcete něco prostudovat, doporučuji praktickou psychologii, například před lety byla vydána „Psychologie pro číšníky“. Pane Konšeli, v psychologii není jednoduché se dopídit odpovídajících výsledků, žádá to vysokou erudici v oboru, zkušenosti umět posoudit souvislosti, které vyžadují často potřebnou míru vcítění se a intuici.

Brno 28.3.2009 Petr Hanák