Menu
  • Kategorie: Psychologická oblast
  • Napsal Hanák

OKÉNKO PSYCHOLOGA - pohled 2: Osobnost trenéra a odpovědi ...

Z pohledu psychologa by osobnost trenéra měla obsahovat organizační předpoklady, psychologické zkušenosti všedního dne ve společenských vztazích, vyrovnanost a vyzrálost osobnosti jako celku. Domnívám se, že absolutní podmínkou není bývalá úspěšná hráčská kariéra, i když pokud je přítomna a doplněna paletou předpokladů pro trenérskou činnost, stává se výhodou, umožňuje totiž lepší vcítění se do strastí hráče. Těžištěm trenérské osobnosti je přirozený smysl pro chápání hry jako celku i jednotlivých částí, které na sebe dynamicky navazují. Z toho vyplývají přirozenou cestou předpoklady pro rejstřík strategických a taktických úvah, jež trenér aplikuje v realizovaných postupech týmové hry. Zdůrazňujeme také schopnost správného výběru osobnostních typů hráčů pro předem připravený způsob vedení hry. Přiměřenost výbavy herních činností a jejich úroveň u hráčů je nutností, která zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Trenér by měl dosáhnout v komunikaci s týmem harmonie vřelosti a vzájemné úcty přirozenou cestou...

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Z pohledu psychologa by osobnost trenéra měla obsahovat organizační předpoklady, psychologické zkušenosti všedního dne ve společenských vztazích, vyrovnanost a vyzrálost osobnosti jako celku. Domnívám se, že absolutní podmínkou není bývalá úspěšná hráčská kariéra, i když pokud je přítomna a doplněna paletou předpokladů pro trenérskou činnost, stává se výhodou, umožňuje totiž lepší vcítění se do strastí hráče. Těžištěm trenérské osobnosti je přirozený smysl pro chápání hry jako celku i jednotlivých částí, které na sebe dynamicky navazují. Z toho vyplývají přirozenou cestou předpoklady pro rejstřík strategických a taktických úvah, jež trenér aplikuje v realizovaných postupech týmové hry. Zdůrazňujeme také schopnost správného výběru osobnostních typů hráčů pro předem připravený způsob vedení hry. Přiměřenost výbavy herních činností a jejich úroveň u hráčů je nutností, která zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Trenér by měl dosáhnout v komunikaci s týmem harmonie vřelosti a vzájemné úcty přirozenou cestou. Tím projevuje další nosné předpoklady pro úspěch, zejména ve vrcholovém sportu při vedení hvězdných hráčů v týmu. Jeho výše uvedené zkušenosti mu dávají možnosti a předpoklady pro uplatnění intuice v širokém slova smyslu při úskalích, které na něj sezóna klade. Mám na mysli konkrétně: osobnostní hráčské problémy, ztráta kondice družstva jako celku, cit pro odhalení přetrénovanosti nebo nedostatek silové zátěže, která se projevuje ztrátou rezerv, zejména v atletických parametrech. Důležitou součástí metodické vybavenosti a zběhlosti trenéra je rozlišení (diskriminace) posouzení úrovně dobrých a špatných automatických pohybových schémat, kterou jsou projevovány nedostatky, resp. virtuozitou herních činností. Leč za nejdůležitější vlastnosti osobnosti trenéra pokládám emotivní předpoklady: náruživost (intenzita prožitku) a oddanost pro hru, vřelost, schopnost rozlišit, kdy je nutno pracovat s city a kdy chladnokrevně (racionálně) s informacemi. Zkráceně řečeno, kdy přenést do týmu vášně, odvahu a kdy racionálně hru optimalizovat. Při dlouhé kariéře hráče, která zpravidla přechází v trenérskou činnost, je osobnost unavena stereotypií a uchovat si svěžest je obtížné. Přejdeme-li konkrétně k míčovým hrám (volejbalu), nejblíže doposud uvedenému má herní funkce nahrávače. Jako druhá se řadí dle mého názoru funkce blokaře, který projevuje dlouhodobě ve své hře organizační a vůdcovské schopnosti u sítě. Zde vidíme, jakou roli pro potencionální budoucí trenérskou činnost hráče znamená vedení moudrého trenéra. Dospěli jsme k závěrečnému shrnutí požadovaných vlastností osobnosti trenéra, kterými jsou:

Smysl pro celek a jednotlivé části hry

Přirozené získání respektu při komunikaci

Citová oddanost a vřelost – vášeň pro hru

Zodpovědnost a lidskost

Ideální trenér neexistuje, naším cílem je přibližování se optimu.

 

PS

A to se nezmiňuji o diplomatických a politických nárocích při jednání s představiteli klubu nebo svazu, zejména v klíčových – dočasně neúspěšných fázích sezóny. Nejhorší je, když na trenéra spadne veškerá odpovědnost za stanovený cíl, přičemž nemá k dispozici pravomoci.

 

Odpovědi na dotazy z „Okénka č. 1“

Dotaz 1: Experimentalni psychologie, Tomas MALY, 04.01.09 12:56

Dakujem za reakciu. Urcite to koncept sportoveho stastia je kolektivnych hrach dolezite. Mal som na mysli napr. moznosti intervencie napr reaktibility sportovca.Nakoklko sa jedna o psycho-fyziologicky parameter a pre volejbal je reaktibilita potrebna. Fyziologicka stranka problemu je jasnejsia v porovnani s psychologickou strankou veci pravdepodobne menej (oblast motivacie, koncetracie, stresu a dalsich cinitelov). Teda aspon ja to tak vnimam...ale ako sa vravi "Hlas ludu je hlasom bozim". Drzim palce. Tomas

 

Hanák:

Pane Malý! je možné měřit reakční čas (například od podání po příjem), zejména u blokařů. Dále je to psychofyziologická metoda tapping, správnost plnění zadaného algoritmu počítáním chybných zásahů s přiřazením měrné škály od 0 do konečného času atd. Motivace je možná měřit na Osgoodově škále, ale především je možná pozorovat podle časové délky plnění volního aktu. Koncentrace na výkon je podporována úrovní fyzické kondice – psychické odolnosti, hraje v ní úlohu odvaha a vnitřní rozměr osobnosti.

 

Dotaz 2: Sety, sety, sety ..., Riki, 04.01.09 16:55

Dobrý den, myslím si téma pro psychologa je vstup hráčů do jednotlivých setů - ať už jde o první či poslední, po vyhraném nebo prohraném předešlém, proti slabšímu i silnějšímu soupeři .. jak pracovat s hráči, aby neprohrávali od prvního míče...?

 

Hanák:

Riki! především musíte hráčům zjevně věřit, dále musí být dobře kondičně a psychicky připraveni, tzn. Patřičná úroveň tréninku s promyšlenou mírou zátěže. Po psychické stránce je nutno se vyvarovat stereotypu, prokládat trénink osvěžením (hrou, soutěží). Před každým zápasem i sety je nutno vést strukturovaný rozhovor (předem připravený). Vyladění do zápasu i jednotlivých setů je záležitostí informací o hře, ale i o citech hráčů. Je nutno analyzovat hru soupeře i své hráče a vědět, kdy se mám jako trenér chovat racionálně (informace) a kdy pracovat s city hráčů.

 

Dotaz 3: přidávám se ..., Miloš (taky coach), 05.01.09 11:06

Jsem pravidelným čtenářem těchto stránek, ale ještě jsem nediskutoval, tak jdu na to! Je zajímavé, že jak se objeví třeba téma volby nebo práce svazu diskuse nastartuje jako zběsilá. Naproti tomu na odborná témata je diskuse slabší. Ale s tím musí pan Haník počítat, i když chápu jeho snahu o osvětu (jak on říká). Nic naplat. Moje otázka zní: Jak by pan Hanák řešil situaci, kdy už je psychologem u nějakého týmu a část týmu ho nebere. Děkuji M.

 

Hanák:

Miloši! Toto se stává velmi často všem! Psycholog v českém volejbalu není zvyklostí. Při konzervativnosti českého volejbalu, to je překážka. Přesto si myslím, že psycholog má ve sportu platnost: pokud má praktické zkušenosti. Především by si měl psycholog promluvit při vstupu do klubu s vedoucími představiteli, zejména utvořit dobrou dohodu a shodu s trenérem na spolupráci (často si vzájemně vůbec nerozumí). To, aby předešel fámám, dojmologiím a pohádkám. Pak si musí získat a svojí prací přesvědčit starší hráče (dominantní) v družstvu a nakonec to nejtěžší: být skutečně po celou sezónu platnou a potřebnou silou v družstvu.

 

Dotaz 4: ...nejen psycholog, Petr, 05.01.09 23:20

Tento problem, myslim "nebrani", znam i u vztahu starsich hracu vuci mladsimu trenerovi. Dokonce hrac nemusi byt starsi nez trener a tento jev tam vznika. Toto je velice zajimave tema :). Mel jsem zkusennost s timto jevem i jako trener, i jako psycholog. Zeptal bych se pana Hanika, jak tuto situaci resil on, protoze ji urcite zazil:). Zdravim vsecny.

 

 

Hanák:

Petře! více méně platí to, co bylo sděleno Milošovi. Každý z nás, pokud se prokazuje výsledky a je potřebný, je postupně respektován. Nebezpečné je, pkud vám klub nedá patřičný čas pro případné neúspěchy. To je nutné dohodnout s vedením klubu předem. Hráče je nutno přesvědčit minimální diskusí, zeměřenou vždy prakticky. Nebýt příliš autoritativní, vědět, kdy na hráče být přísný a kdy kamarádský, ale je především je nutno za nimi stát, když jsou v nouzi.

 

 

Dotaz 5: Zdeněk Cikrdle,pro pana Hanáka mám 2 oblasti (přijato mailem):

1)  Zdroje motivací, jejich druhy a  psychologické, sociální a společenské dopady v prostředí sportu.

Hanák:

Pane Cikrdle! zdroje motivací uspořádal velmi pěkně Madsen podle potřeb. Motivace probíhá od pohnutí (incentivy) přes zaměřenost a energii k cíli. Zdrojem mohou být: potřeby, představy, postoje, prestiže, vědomé nedostatečnosti atd. Společenské dopady: vzniká nerovnováha v odměňování profesionálních sportovců, oproti jiným leckdy potřebnějším profesím, které společnost žádá. Sportovci, zejména vrcholoví trpí odlidštěným životním slohem v důsledku svých vrcholných výkonů.  Zkrátka řečeno, sportu se přílišnou měrou zmocnily peníze. Jejich získání vyžaduje sebeobětování, podřízení života a leckdy mají za následek trvalé poškození zdraví. Na druhé straně odborníci poukazují na neopodstatněné odměňování profesionálních sportovců.

2)     Vliv přirozené inteligence hráče na jeho psychickou labilitu a možnosti kompenzace jejích negativních aspektů.

Hanák:

Nejprve chci říci, že herní inteligence není totéž, co struktura inteligence v běžném slova smyslu (paměť, logika, fantazie, intuice, schopnost řešit, vynalézat). Herní inteligence obsahuje: rozsah emocionální inteligence, úroveň vnímání, pohybovou fantazii a pohybovou intuici, smysl a nadání pro koordinaci, prostorové vidění. Přirozená inteligence (ne herní) zvyšuje vědomí ohrožení a odpovědnosti, ztrátu prestiže apod., což intervenuje do psychické stability hráče. Kompenzovat toto je možné fyzickou psychickou připraveností, zaměřenou na odolnost, odvahu a tvrdost. Psychická připravenost je návyk na zátěžové situace a pěstování odvahy, odolnost na bolest. Základem je ale úroveň kondice a vědomí, že mám opravdu natrénováno! Negativní aspekty: vysoká herní inteligence bez podpůrných fyzických předpokladů a kondičních ukazatelů vede často k nestabilitě ve výkonu.

 

Hanák: ke všem!

Vážení přátelé! všem děkuji za zajímavé dotazy, současně upozorňuji, že nemohu odpovědět podrobněji, konkrétněji a hlavně prakticky. Proto všem zájemcům vřele doporučuji sraz na nejbližším kempu Pana Haníka, kde pokud se domluvíme, budu i já. Provedeme panelové diskuse na vámi připravené dotazy, včetně demonstrací. Bližší kontakt a ukázky více osvětlí daná témata. A přidávám další téma:

 

 

 

Zodpovězené dotazy a téma „Osobnost trenéra“ budou východisky pro nejbližší seminář. Sledujte na tomto webu. Čekám další vaše zajímavé dotazy.

V Brně dne 30.1.2009 Petr Hanák