- Kategorie: Přihrávka
- Napsal Zdeněk Haník
Učíme bagr 2…
Byl jsem dvakrát na výběru Lvíčat dívčí kategorie. Ve Svitavách a v Brandýse. Alešovi se skutečně podařilo dostat se k výběru potencionálních reprezentantek České republiky časově dříve, než tomu bylo u minulých výběrů. Holkám je třináct nebo čtrnáct let, některé měly na sobě ještě trička z minivolejbalu a už je tu cítit závan státní reprezentace..
Ano, opakuji, že přístup k výuce volejbalové techniky se v Česku stále zlepšuje, přesto jsem si uvědomoval v některých případech, kde jsem vysledoval technické nedostatky: … ještě půl roku to tak zůstane, a už to nikdy nikdo nespraví. Je to úprk, vážení kolegové … Volejbal stojí na technice, to se bohužel nedá nic dělat a správné pohybové vzorce se tvoří do patnácti let. A kdo chvíli stál, už stojí opodál. Byl jsem rád, že jsem tam zajel, protože jsem viděl pohromadě 100 nejtalentovanějších volejbalistek ročníku narození 1998 a 1999, a víme, že za dva roky z nich má zůstat 12, které budou v kadetské kategorii reprezentovat naší republiku.
Udělal jsem si soukromou prognózu. V příštím článku o některých hráčkách napíšu pár řádek, zejména z hlediska techniky, kterou jsem sledoval velmi bedlivě. Měl jsem na to čas a klid, protože jsem nemusel vést trénink, pouze jsem seděl, pozoroval a psal, to je velká výhoda. Sledoval jsem především techniku přihrávky a útočného úderu. Nahrávačky jsem nechal mimo svou pozornost. Tím jsem si udělal znovu můstek k pokračování o bagru z před dvou týdnů. Tehdy jsem zakončil tímto výčtem bodů zjednodušeného postupu nácviku bagru:
- Zaujmi správný postoj a polohu!
- Imituj správné pohyby při bagru
- Prováděj první skutečný bagr
- Rozvíjej bagr již v „období zeleného minivolejbalu“
- Nohy jsou základ!
- Využívej stěnu k nácviku bagru
- Po využití různých individuálních forem, přistup ke cvičením ve dvojici a trojici
- Odbití v ose, mimo osu i vedle těla jsou rovnocenné techniky
- Veď děti k tomu, aby správně volily druh odbití podle dráhy letu míče.
- Správný bagr vyžaduje znát své tělo a posilovat ho!
Ondra Pastrňák zcela správně dekódoval, že jedno z nejpodstatnějších sdělení je odbití v ose, mimo osu i vedle těla jsou rovnocenné techniky, a dodal, že na toto sdělení nejsou trenéři mládeže zvyklí. Jestliže hledáme nejjednodušší a nejsrozumitelnější obsah sdělení pro trenéry začátečníky, připadá mi, že výše zmíněný popis pracovního postupu (doplněný o znalost správné techniky, ta začíná být již notoricky známa) by měl začínajícím trenérům stačit. Zkusil jsem přesto ještě znovu promyslet, co nutného a přitom lapidárního bych mohl trenérům začátečníkům sdělit, a dospěl jsem ještě k následujícím pěti doporučením:
Nevěř tolik vlastním slovům
- Slova jsou však příliš „hrubá“ pro popis jemných nuancí pohybu. Při užívání slovních instrukcí při nácviku techniky bagru se soustřeď pouze na klíčová slova.
- Slovní instrukce poskytuje zpravidla příliš mnoho informací v krátkém časovém úseku. Je třeba slovní projev doprovázet ukázkou.
Neodváděj hráče od hry
- Nekoriguj technické nedostatky při utkání, odvádí děti od zaujetí pro hru. Volejbalista kontroluje pohyb při provádění pouze částečně, větší část pozornosti je zaujata čtením situace a přípravě řešení. Korekce techniky nech na trénink.
Při korekcích pohybu buď velmi zdrženlivý
- Při tréninku koriguj technické nedostatky teprve až po několika „chybných“ odbitích. Jedním ze způsobů, jak se vyvarovat škodlivých efektů, je počkat s korekcí technických nedostatků a poskytovat ji po 5 – 20 pokusech sumárně. Častá korekce upozorňuje hráče na chyby a vylučuje tím motivaci nechat pracovávat s vlastním „vnitřním hlasem“. Okamžité upozornění na technický nedostatek neumožňuje hráči vlastní vyhodnocení a může způsobit zablokování vnitřní zpětné vazby.
Nenuť hráče být strojem
- Nezapomeň, že jakákoliv činnost ve volejbalu je spojena s vnímáním a rozhodováním. Volejbalový trénink, který nenutí hráče rozhodovat se, je málo účinný. Nech někdy hráče experimentovat, nenuť ho vždy a za všech okolností být bezchybným …
Učiň sama sebe zbytečným
- Vychovávej hráče samostatného a nezávislého a tím učiníš sama sebe zbytečným. Snaž se rozvinout u hráčů tzv. herní sebepozorování, do něhož patří schopnost odhalovat vlastní chyby. To je základ herního sebezdokonalování.
Domnívám se, když bude trenéry splněno toto „málo“, vznikne velmi „mnoho“.
V Nymburce dne 25.6.2012, Zdeněk Haník