Menu
  • Kategorie: Nahrávka (nahrávač)
  • Napsal Radek Krpač

Základní postavení nahrávače při nahrávce a diskuse na téma odraz

attack1Rozdíl mezi základním odbitím obouruč vrchem a nahrávkou:
Přesnost odbití
Technicky správné odbití míče s cílem vytvořit útočníkovi optimální podmínky pro útok
Základním úkolem pro splnění předchozích podmínek je správné postavení nahrávače při nahrávce
Pomocí vytvoření neutrálního základního postavení nahrávače, při kterém soupeři dopředu neznají úmysl nahrávače při nahrávce, to znamená, že soupeři nepoznají, kam bude nahrávač nahrávat
Těžiště těla nahrávače prochází středem těla a mezi nohami
Při správném postoji může nahrávač nahrávat před sebe i za sebe co nejméně proměnlivou technikou

  • Úkolem nahrávače je skrýt směr nahrávky do posledního okamžiku

Autor článku se domnívá, že neutrální pozicí nahrávače je ta při odbití za hlavu. To znamená, že metodická řada od odbití vrchem ke správné technice nahrávky vede přes nahrávku za hlavu. Pouze při neutrálním postavení nahrávače reagují blokaři na směr nahrávky až po odbití.

Cvičení, které přinutí nahrávače zaujmout neutrální postavení

Těsně před odbitím dá trenér akustický nebo optický signál, nahrávač nahrává do předem daného směru.

Přiklad: Nahrávač v zóně III

  • Trenér hodí míč k nahrávači a v poslední čtvrtině křivky letícího míče zavolá směr nahrávky, kam má nahrávač nahrávat. Nahrávač nahrává buď do zóny IV nebo II.
  • Varianty cvičení: nahrávač vbíhá ze zóny I do místa odbití nebo po podání soupeře ze zóny V
  • Varianty II: Blokař se v poslední čtvrtině křivky letícího míče přesouvá do zóny II nebo IV, nahrávač nahrává do druhého směru.

Autor článku: Andreas Meusel, z němčiny přeložil Radek Krpač, www.volleyball-training.de

Návrh k diskusi k základnímu postavení nahrávače při nahrávce z výskoku:

Vážení čtenáři webu Volejbalové akademie, jak vy se díváte na důležitost správného základního nahrávačského postavení. Podle mého názoru je důležité, aby nahrávač v momentě nahrávky nebo v momentě výskoku při nahrávce, měl pravou nohu vpředu. V mládežnickém volejbalu se často setkávám s tím, že nahrávačky, v žákovské kategorii zvyklé hrát systémem s dvěma nahrávajícími a útočícími nahrávačkami, se na nahrávku odráží s levou nohou vpředu, jak jim správně velí smečařský odraz. Pak však nahrávky po výborné př8u9c8474 zoomihrávce často letí směrem k síti, namísto od sítě. U lvíčat dívek to řešíme tím, že se snažíme nahrávačky nutit k tomu, aby prováděly odraz posledními dvěma kroky levá-pravá noha (pravou nohou dokrok a odraz). Sám jsem zastáncem toho, že nahrávačky by měly provést před odrazem tzv. předskok na místě s odrazem jedné nohy a dopadem na obě nohy, aby se na nahrávku odrážely oběma nohama a aby byly tělem natočené do směru nahrávky (při výborné přihrávce 135 stupňů od sítě) .

A co vy, trenéři,

  • jaký máte názor na správné postavení těla nahrávače před nahrávkou? Je vůbec důležité a proč?
  • Jste zastánci metodické řady, při které se začíná s nahrávkou za hlavu, jak tvrdí autor článku?
  • Je důležité, aby se nahrávač/ka odrážel při nahrávce s pravou nohou vpředu?
  • Zabýváte se tím, co dělat se správným základním postavením při specializovaném tréninku nahrávačů/ek při přechodu ze žákovské kategorie?

Radek Krpač