Menu
  • Kategorie: Metodické dopisy TMK
  • Napsal Jiří Popelka

Metodický dopis č. 5. Rostislav Vorálek - Rozvoj pohybových schopností a dovednosti u dětí pomocí pohybových her

Obsahem metodického dopisu jsou informace o rozvoji pohybových schopností a dovedností u dětí, doplněné o praktická cvičení. Volejbal můžeme charakterizovat jako hru, při které jsou kladeny vysoké nároky jak na technickou, tak i na psychickou a fyzickou úroveň hráče. K jeho zvládnutí je nutný dlouhodobý, systematický tréninkový proces.

 

Musíme si uvědomit, že hlavním úkolem sportovní přípravy v dětském věku je vytvářet předpoklady pro kvalitní herní výkon ve starších kategoriích. K tomu je nutné, aby měl trenér představu, co kdy a jak trénovat.

V rámci základní sportovní přípravy dětí je třeba rozvoj pohybové všestrannosti. Cílem tréninku všestrannosti je vytvořit co nejširší pohybový základ, ze kterého se čerpá v pozdějších obdobích dlouhodobého tréninku. Znamená to zaměřovat se na všechny hlavní svalové skupiny, rozvíjet všechny pohybové schopnosti a osvojovat si velké množství různých pohybových dovedností.

Důležité je, aby každý, zejména pak mládežnický trenér, znal zákonitosti vývoje organismu. Především znalosti o senzitivních obdobích vývoje motoriky. Senzitivní období jsou časové úseky ve vývoji dítěte, ve kterých se setkáváme s lepšími přirozenými předpoklady pro rozvoj určité schopnosti (rychlosti, koordinace, síly, vytrvalosti a pohyblivosti) než v jiném věku. Děti v těchto obdobích dosahují nejvyšších přírůstků rozvoje dané schopnosti. Vývoj je pohlavně diferencovaný, u chlapců začátky a konce senzitivních období začínají a končí později než u děvčat.

Více se dočtete v příloze.