Menu
  • Kategorie: Metodické dopisy TMK
  • Napsal Jiří Popelka

Metodický dopis č. 11 - Miloslav Ejem

Učíme volejbal - glosa

Od věku věkův. Slovní spojení, či rčení, uvozující báje a mýty nebo jinou prózu zabývající se událostmi, které se udály v dávných hlubinách minulých věků, staletí, ba tisíciletí.

Od věku věkův, přesněji od šerého dávnověku – vlastně od samého počátku volejbalu (ale také ostatních sportovních her) je neustále dodnes vyslovována otázka, jak vlastně volejbal (a potažmo i ostatní sportovní hry) učit.

 

A odhlížím přitom od všech rádoby synonym, či jiných podobných termínů, vymyšlených tak, aby buď vymezovaly celý tento proces od prvního seznámení s hrou až po její nejvrcholnější projevy nebo představovaly jen různé konstrukce složitě, a mnohdy velmi nejednoznačně formulující jakési dílčí části tohoto celého procesu. Tedy od všech termínů či pojmů jako např.: nácvik, výcvik,  zdokonalování, trénink, posilování nebo automatizace (návyku), prohlubování (dovednosti).

Tato odvěká otázka se prakticky vždy a ve všech souvislostech koncentruje do řešení kombinujícího dva možné alternativní přístupy, které lze charakterizovat stručně takto:

  • všeobecnost – specializace,
  • po částech (s následující syntézou) – vcelku.

Prapůvodní odpověď na naši otázku byla jednoduchá: a to „specializace a vcelku“ - prapůvodní volejbal se učil jen tím, že se hrál.

Postupem doby, vývojem několika vědních disciplin, jejichž poznatky mohou k řešení zmíněné otázky přispět, se původní odpověď začala měnit. V zásadě vždy odpovídala „základní filozofii“, respektive tomu, které vědní teorii ten který autor postupu učení nebo doporučení, jak učit, fandil. A tak se nejen u nás, ale v celém světě stále vyskytují přístupy, které se snaží prosadit jeden, ten „skutečně, ale skutečně nejlepší a jediný“. A tito autoři se jej obvykle bezvýhradně drží a obhajují. A mnohdy „vykopávají na světlo Boží“ to, co tady už jednou bylo. S tím jsem se setkal již mnohokrát.

Neviděl jsem a neznám ani jeden praktický test, ani jeden experiment, který by na skutečně vědecké bázi prokázal zásadní převahu jakéhokoliv z navrhovaných přístupů.

A já také, samozřejmě, neznám, a asi ani nemohu znát, „nejvhodnější“ řešení.

Dnešní (snad?) nejmodernější názory (uplatňované zvláště na americkém kontinentu), vycházejí ze současné teorie motorického učení a fandí kombinaci „specializace a vcelku“. Ale i zde je platná „stará pravda“. Tvrzení opět není dokázáno žádným kvalitním srovnávacím experimentem.

Ale položme si otázku ve stylu „advokáta diabolo“- tedy ďábelského advokáta.

Je skutečně možné nalézt jediné řešení, platné pro všechny varianty těch, kteří připadají v úvahu pro snahu zvládnout, naučit se volejbalu (sportovní hře)?

Vždyť přece každý člověk, každý lidský jedinec je individualita sama o sobě, vybavená nejrůznější množinou genů. Individualita, která se postupem vývoje od děcka k dospělému neustále vyvíjí. A tím se samozřejmě mění její schopnost vstřebávat i zachovávat psychické i motorické „novinky“ - tedy učit se. Já vím, snadná námitka volá po většinovém řešení. Ale existuje takové řešení ve skutečnosti? Vždyť v každém družstvu máme jedince, kterým „to jde lépe nebo rychleji“ a kteří potřebují rozdílnější přístupy k tomu, aby se něčemu naučili. A vůbec v tomto případě neplatí staré známé české přísloví: Co se v mládí naučíš … Vždyť s vývojem jedince dochází ke změně řady „vstupních parametrů“, tedy osobnostních vlastností a schopností, které jak postup zvládání, tak i finální produkt jistě výrazně ovlivňují.

Odpovědi na shora diskutovanou otázku hledají teoretici i praktici po celém světě. FIVB se už dávno rozhodla tomuto činění napomáhat a tak podporuje sympozia o mládeži. První se uskutečnilo v r. 1991 ve starořecké Olympii a zatím poslední v r. 2007 v Kanadě. A to poskytlo skutečně rozsáhlý soubor nejrůznějších názorů na problematiku volejbalu dětí pocházejících ze všech koutů světa.

Na webu se najdou nejen jednotlivá vystoupení přednášejících v angličtině, ale také videozáznamy jejich prezentací. Tak se mohou o všem, co se na sympoziu dělo, přesvědčit i neanglicky hovořící.

A všem zájemcům o tuto problematiku tedy lze zmíněný web skutečně jen doporučit.

Miloslav EJEM, CSc.

Webový odkaz: http://kinesiology.usask.ca/fivbschoolvolleyball/presentedMaterial.php