Menu
  • Kategorie: Metodické dopisy TMK
  • Napsal Jiří Popelka

Metodický dopis č. 1 - Jiří Zach

Vážení  sportovní přátelé,

počínaje dnešním dnem budou na stránkách ČVS s jistou pravidelností uveřejňovány metodické materiály týkající se mládežnického volejbalu. Tyto metodické materiály budou obsahovat názory, které zastávám ohledně různých důležitých metodických otázek.

 

Budu se snažit postupovat systematicky, s tím, že se v jistém časovém období může vytvořit platforma, která vyjádří celistvě můj názor na mládežnický volejbal. Samozřejmě očekávám kladné i záporné reakce od trenérů. Po vyhodnocení kladných a záporných připomínek by metodické dopisy sloužily jako podklad pro kontrolní činnost a pro samotné hodnocení SpS, SCM.
V prvním roce této činnosti bych se chtěl více soustředit na dotační program SpS z důvodů větší naléhavosti problémů v žákovském volejbale chlapců.

Dnes předkládám Metodický dopis č. 1, který se týká možnosti herního testování v oddílech SpS.
Jako hlavní záměr je v tomto dopise akcentována možnost sjednocení názoru na provádění základních IHČ trenéry SpS a bude tedy v budoucnosti sloužit jako základní vodítko k dalším metodickým dopisům.

Po více než ročním fungování nového systému SpS a fyzické kontrolní činnosti oddílů SpS se ukázalo, že je třeba mimo vizuální kontroly, pohovorů a další osvěty přijít s něčím co bude konkrétnější a s větším dopadem na faktickou činnost oddílů. Jestliže projekt certifikace podnítí větší teoretickou připravenost aktivních trenérů, tak na druhé straně chybí něco, co přímo ovlivní trénink ve své podstatě, tedy trénování IHČ. Projekt herního testování je pokusem jak toto vakuum vyplnit

Téma:

Individuální herní činnosti

Cíl:

Objektivizace kontrolní činnosti v systému SpS pomocí herních testů základních individuálních herních činností v závěrečném roce tréninku starších žáků

Záměr:

  1. Pokusit se pomocí herních testů na základní individuální činnosti objektivně ohodnotit technickou úroveň hráčů a na základě  vyhodnocení testů pracovat s hráčem v tréninku
  2. Pomocí herních testů vytvořit herní profil hráčů zařazených do projektu Lvíčat
  3. Pomocí tohoto herního profilu pracovat se samotným hráčem a s oddílovým trenérem hráče
  4. Způsobem hodnocení IHČ( individuální herní činnosti) docílit u zúčastněných trenérů ( hodnotitelů) shody na provedení klíčových IHČ
  5. Užitím testů v rámci Kontrolních dnů SpS,  namátkové a ohlášené kontroly SpS, docílit dynamické shody na provádění IHČ
  6. Získat nástroj na objektivní zhodnocení práce oddílu a následné převedení výsledků testů do finančního odhodnocení oddílů v rámci dotačního programu SpS

Základní premisy pro výběr testů:

  • Zmapovat klíčové žákovské IHČ
  • Vybrané herní testy musí být plně využitelné v tréninkovém procesu a test sám o sobě připravovat hráče na hru. Jinak řečeno,      provádění testů v tréninkovém procesu přinese zlepšení ve hře a není v tréninkovém procesu kontraproduktivní.
  • Provedení testů musí odpovídat v maximální možné míře použití IHČ ve hře 
  • Jednotlivé testy mohou být objektivně vyhodnocovány stylem ano x ne
  • Jednotlivé testy musely objektivně dávat možnost hodnotit a posuzovat provedení IHČ přítomnými kontrolory (trenéry)

Provedení testů:

Testy byly provedeny na VT Lvíčat s žákovským ročníkem narozeném v roce 1997 a mladší. Přítomno bylo celkem 27 hráčů. V roli hodnotitelů vystupovali přítomní trenéři.

Testy byly natáčeny přítomným statistikem Martinem Lepičem.

Testy se prováděly ve dvou dnech. Vždy pracovala jedna skupina (14 hráčů), druhá skupina pracovala v jiné tělocvičně s Romanem Jarošem. Po provedení prvních třech testů se skupiny vyměnily. První část testů trval dvě hodiny a třicet minut. Stejným způsobem se pracovalo i druhý den.

Obecný popis provedení testů:

Před každým testem došlo k rozdělení úloh jednotlivých hodnotitelů. Jeden byl určen jako zapisovatel do záznamového archu hráčů. Druhý hodnotitel hodnotil úspěšnost způsobem ano x ne a hlásil zapisovateli. Třetí hodnotitel vyhodnocoval jemu určené provedení herní činnosti. Totéž čtvrtý a pátý. Hodnotitelé vždy po skončení provedení testu hráčem nahlásili po poradě výsledné body zapisovateli. Ostatní trenéři pomáhali jako figuranti (nahazovali, smečovali, obsluhovali míčové dělo). Též se zúčastnili názorem při vyhodnocení hráče.

Způsob hodnocení:

Hodnocení se vždy skládalo z objektivní části, hodnocením úspěchu či neúspěchu. Vždy se provádělo 10 pokusů (samozřejmě relativně objektivní části, absolutní objektivnost nelze docílit, protože účelem herní činnosti je porazit soupeře udělat bod a soupeř  samozřejmě u testu chyběl).

Druhá část hodnocení tzv. technické provedení, spočívalo v subjektivním hodnocení tří hodnotitelů, kdy každý měl na starosti část prováděné činnosti hráče.

Každý hodnotitel měl k dispozici tři body (mohl hodnotit i desetinným číslem), výjimečně při ideálním provedení dát body čtyři. Výsledná známka se skládala a maximální možný počet bodů byl 10. Výsledná známka pak mohla mít maximální hodnotu 20 bodů (součet technického hodnocení a úspěšnosti). Ke každému hráči mohla být provedena faktická poznámka, která dokreslovala prováděnou činnost hráče, která se taktéž slovně zaznamenala do záznamového archu.

Plán testování:

Plán testování byl představen přítomným trenérů a prodiskutován na schůzce dne 3. 8. 2012. Všichni přítomní trenéři dostali tento dokument v předstihu 10 dnů.

Testování individuálních herních činností jednotlivce v žákovském věku

Termín: 4. 8. 2012: 15.00 až 18.30 hod

              5. 8. 2012: 9.00 až 12.00 hod

Místo: Tělovýchovné středisko Nymburk

Testovaní hráči: Lvíčata 97

Počet: 27 hráčů

Hodnotitelé:

Jiří Zach, Petr Juda, Milan Džavoronok, Tomáš Skolka, Vojtěch Zach, Luděk Kohlmann, Štěpán Javůrek, Roman Jaroš, Daniel Kasan, Martin Lepič

Použité pomůcky: Míče, síť, míčové dělo, plastové kruhy, značkovací kloboučky

1.  test nahrávky z pole – skupina A:

 nahrávka z pole – test pro smečaře, libera, blokaře, diagonální hráče

Popis testu:

Test se sestává z deseti pokusů.

    • 5 x stojí hráč u sítě a po výskoku na síť se obrací a nahrává vybraný po drajvu ze zóny II  soupeře do zóny I (hráč je u sítě v zóně II)
    • 5 x je hráč v místě kde obvykle hraje když je zadním hráčem (postavení II, VI, V), po lobu ze zóny II soupeře na pomocného hráče, nahrává na jeden z kůlů podle vlastní úvahy

Hodnocení:

  • Kvalita nahrávka se      hodnotí jako bod či nula – maximum 10 bodů z 10 pokusů
  • Technický dojem:
    • Jedna třetina známky z 10 bodů - postavení nohou – spojnice kotníků kolmo na směr nahrávky
    • Jedna třetina známky z 10 bodů – postavení ramen – rovina proložená rameny kolmo na směr nahrávky
    • Jedna třetina z 10 bodů – čistota odbití (malá rotace, klidný let míče)

Maximum je deset bodů. Technický dojem je to co převáží a hodnotitel musí zvážit jestli je technické provedení již zafixované či se hráč teprve trefuje do provedení způsobem pokus x omyl a podle toho hodnotit v rámci své přidělené kvóty bodů.

Celková známka se dostane prostým součtem obou hodnot: maximální známka 20

Časový průběh:

  • Hráč potřebuje na jeden pokus maximálně 5 s
  • Na celé testování na jednoho hráče limit 1 minuta
  • Na 15 hráčů maximum i s vyhodnocením 30 minut

Vyhodnocení provedení testu v Nymburku:

Test vychází z nejčastější herní situace, kdy nahrává někdo jiný než nahrávač. Nahrávka byla jednoznačně lepší když hráč byl předním hráčem. Diskutabilní zůstává volba zóny, kde se má vybírat míč, který pak má nahrávat testovaný hráč. Jestli má všech deset pokusů nahrávat po úderu do zóny I či zóny střídat. Hodnocení provedení nahrávky bylo bez problému a ukázalo velké množství chyb hráčů. Diskuse vznikala u dobrých pokusů z hlediska hodnocení ano x ne, které byly provedeny technicky špatně. Jako rozhodující se jevilo hodnocení čistoty odbití, jejíž hodnota nejvíce korespondovala s úspěšností nahrávky. Hodnocení úspěšnosti nahrávky bylo samozřejmě také  subjektivní. K objektivnosti by bylo třeba smečaře a samozřejmě i soupeře. Jako důležitý doplněk k tomuto testu se  mi jeví vyhodnocení činnosti hráče v nahrávce z pole v utkání.

Doporučení:

Test je plně funkční a splňuje záměr s kterým byl do testovací baterie zařazen.

Pokračování metodického listu č. 1 zde
Odkaz: Videa hráčů