Menu
  • Kategorie: Herní analýzy
  • Napsal Krpač (překlad)

Výjimečná situace a Rally-Point Systém

Vážení čtenáři našeho webu, úterní článek patří vždy Zdeňku Haníkovi. Po návratu z Egypta je bohužel tak zaneprázdněn, že jsme pro dnešní den museli udělat malou výměnu. Dnes přichází na řadu čtvrteční rubrika Očima trenérů. Přináším vám pohled italského mládežnického reprezentačního trenéra Gigiho Schiavona na tzv. Rally-Point Systém, volně přeloženo na bezztrátový volejbal, který byl revoluční také z hlediska změny důležitosti jednotlivých herních dovedností ve volejbale. O článek Zdeňka Haníka samozřejmě nepřijdete, stačí si na naše stránky kliknout ve čtvrtek. A teď již Rally-Point Systém.  

 

Ve starém „ztrátovém“ volejbale existovaly dvě různé fáze: fáze bodová a fáze míčových výměn. Chyby v bodové fázi neměly žádný vliv na body. V dnešním volejbale může mít chyba i v této fázi fatální dopad. Dnes je lepší tyto dvě fáze rozdělit na herní situace po přihrávce soupeřova podání a na herní situace po vlastním podání.  Fáze zůstaly stejné, ale zdroje pro získání bodů se změnily – obzvlášť ve fázi po vlastním podání. Jak jsou dnes rozděleny body v zápase? Z 25 bodů tým získává 14 až 18 bodů ve fázi po přihrávce podání, 5 až 8 ve fázi po vlastním podání a 4 až 6 od protihráče. Proto, když analyzujeme naše chyby, musíme vědět, jestli jsou technického charakteru nebo jestli pocházejí z nezvládnutí určité fáze rozehry.

Vážení čtenáři našeho webu, úterní článek patří vždy Zdeňku Haníkovi. Po návratu z Egypta je bohužel tak zaneprázdněn, že jsme pro dnešní den museli udělat malou výměnu. Dnes přichází na řadu čtvrteční rubrika Očima trenérů. Přináším vám pohled italského mládežnického reprezentačního trenéra Gigiho Schiavona na tzv. Rally-Point Systém, volně přeloženo na bezztrátový volejbal, který byl revoluční také z hlediska změny důležitosti jednotlivých herních dovedností ve volejbale. O článek Zdeňka Haníka samozřejmě nepřijdete, stačí si na naše stránky kliknout ve čtvrtek. A teď již Rally-Point Systém.   

Ve starém „ztrátovém“ volejbale existovaly dvě různé fáze: fáze bodová a fáze míčových výměn. Chyby v bodové fázi neměly žádný vliv na body. V dnešním volejbale může mít chyba i v této fázi fatální dopad. Dnes je lepší tyto dvě fáze rozdělit na herní situace po přihrávce soupeřova podání a na herní situace po vlastním podání.  Fáze zůstaly stejné, ale zdroje pro získání bodů se změnily – obzvlášť ve fázi po vlastním podání.

Jak jsou dnes rozděleny body v zápase? Z 25 bodů tým získává

14 až 18 bodů ve fázi po přihrávce podání
5 až 8 ve fázi po vlastním podání
4 až 6 od protihráče

Týmem zvládnutá situace po přihrávce podání nám přináší cca. 60 – 70% našich bodů

Proto, když analyzujeme naše chyby, musíme vědět, jestli jsou technického charakteru nebo jestli pocházejí z nezvládnutí určité herní situace. Podle výsledků našeho pozorování bychom měli připravit náš trénink.

·         V jaké fázi získávám body a v jaké fázi nejvíce chybuji?

Rally-Point systémem se doba trvání zápasu zkrátila v průměru o 30 – 40%. Po hráčích je vyžadováno méně rozhodnutí, a proto se prosadila americká filozofie „Tvrdě a rychle“.

Jak můžeme zorganizovat trénink?

·         Nejdříve dokázat rozdělit fáze rozehry ve vztahu k naší soutěži. V jaké fázi se nejvíce boduje, kde se dělají chyby atd.

·         Znát zdroj našich bodů – kde získáváme body, kde děláme chyby atd.

Pokud máme pouze 2 až 3 tréninky týdně, je lepší trénovat kondici s míči. Hráči musí vědět, že již mají méně herních situací. A také, které chyby mohou být rozhodující

·         Útok a servis jsou v dnešním volejbale ještě více důležité.

·          Jak vytvoříme úspěšnou koncepci v herních situacích po přihrávce podání. Jakou zvolíme strategii.

·         Musím si zjistit, jakou úspěšnost má moje přihrávka v každém postavení týmu. To znamená, kdy přihrává můj tým perfektně, kdy ne výborně, ale mohu stále hrát středem sítě a v jakém postavení přihrávám tak špatně, že nahrávač může nahrávat pouze do zón II a IV.  

To musíme analyticko-synteticky trénovat. Pokud máme úspěšnost přihrávky 50%, mělo by naším cílem být přihrávka 60%.

Příklad cvičení ke zlepšení přihrávky a úspěšnosti v situacích po přihrávce podání

·         6 proti 6 nebo 4 proti 4

·         Družstvo A trénuje herní situaci po přihrávce podání. V první fázi se začíná za stavu 18:18, poté 17:18 až do stavu 15:20.

K vytvoření správné strategie je nutná vzájemná komunikace mezi trenérem a nahrávačem.

·         Co víme o dnešním soupeři?

·         Co dělají střední blokaři soupeře?

Trenér připravuje taktiku společně s nahrávačem. To je důležité, protože máme k dispozici mnohem méně pokusů rozhodnout výměnu pro sebe, než tomu bylo dříve.  

Ještě zajímavější je herní fáze po vlastním podání. Servis a následná přihrávka jsou základní dovednosti pro dnešní volejbal. Také zde musíme pracovat se statistickými daty v každém postavení nahrávače.

·         Jak efektivní je můj servis?

·         Přihrává soupeř v jednom postavení s úspěšností 50%?

Příklad pro herní situaci po vlastní obraně

Musíme vědět, jakou zvolit taktiku na síti podle soupeře a podle toho také organizovat obranu v poli. Např. Kde soupeř útočí?

·         Cvičení začíná servisem jednoho týmu

·         Krajní smečařka musí zvolit první útok do diagonály nebo lobem

·         Poté může smečařka volit úder, jaký sama chce

Z němčiny přeložil Radek Krpač

Zdroj: www.volleyball-training.de