Menu
  • Kategorie: Činnost trenéra
  • Napsal Krpač (překlad)

Trenér nebo kouč?

Pro mnoho čtenářů bude rozdíl mezi těmito pojmy znít podivně.  Pokusme se objasnit roli trenéra a kouče v halovém i plážovém volejbale. Beachvolejbal nabral přijetím do rodiny olympijských sportů v roce 1996 na profesionalitě, ta se odráží ve všech aspektech tréninku, plánování a vytváření podmínek kolem týmů. Zvláště zajímavá je změna role trenéra. Na základě týmové konstelace a pravidel v utkáních můžeme mluvit o tom, že klasický trenér se vyvíjí v kouče.Trenér (z anglického to train:vzdělávat), je osoba, která vzdělává jednotlivé sportovce nebo tým jak z technického, taktického i kondičního hlediska. Kouč je oproti tomu poradce. Pomáhá při sebereflexi a zlepšení vnímání a chování. Michael Warm, bývalý trenéra SCC Berlín a stálý dopisovatel Volleyballmagazinu, má o moderním trenérovi v profesionálním týmu jasnou představu, když mluví o myšlence „optimálně fungujícího týmu“. Andreas Künkler, úspěšný trenér plážového volejbalu, vidí roli trenéra v beachvolejbalu jinak. Podle názoru Warm vnímá šéftrenér různé role celého hráčského i trenérského týmu. Přitom musí být denně koordinováno cca. 20 lidí. Šéftrenér se pohybuje v centru všech plánování. U něho se shromažďují všechny informace. To se týká jak organizační (cestování, denní plány) tak i sportovní (tréninky v hale a posilovně, skauting nebo mentální příprava) sféry klubu. Specialisté v jednotlivých odvětvích mají jasně přidělené úkoly a zajištěn tok informací, aby propojení mezi jednotlivými disciplínami optimálně fungovalo.

Pro mnoho čtenářů bude rozdíl mezi těmito pojmy znít podivně.  Pokusme se objasnit roli trenéra a kouče v halovém i plážovém volejbale. Beachvolejbal nabral přijetím do rodiny olympijských sportů v roce 1996 na profesionalitě, ta se odráží ve všech aspektech tréninku, plánování a vytváření podmínek kolem týmů. Zvláště zajímavá je změna role trenéra. Na základě týmové konstelace a pravidel v utkáních můžeme mluvit o tom, že klasický trenér se vyvíjí v kouče.

Různé pojmy

Trenér (z anglického to train:vzdělávat), je osoba, která vzdělává jednotlivé sportovce nebo tým jak z technického, taktického i kondičního hlediska. Kouč je oproti tomu poradce. Pomáhá při sebereflexi a zlepšení vnímání a chování. Michael Warm, bývalý trenéra SCC Berlín a stálý dopisovatel Volleyballmagazinu, má o moderním trenérovi v profesionálním týmu jasnou představu, když mluví o myšlence „optimálně fungujícího týmu“. Andreas Künkler, úspěšný trenér plážového volejbalu, vidí roli trenéra v beachvolejbalu jinak.

Role šéftrenéra v hale

Podle názoru Warm vnímá šéftrenér různé role celého hráčského i trenérského týmu. Přitom musí být denně koordinováno cca. 20 lidí. Šéftrenér se pohybuje v centru všech plánování. U něho se shromažďují všechny informace. To se týká jak organizační (cestování, denní plány) tak i sportovní (tréninky v hale a posilovně, skauting nebo mentální příprava) sféry klubu. Specialisté v jednotlivých odvětvích mají jasně přidělené úkoly a zajištěn tok informací, aby propojení mezi jednotlivými disciplínami optimálně fungovalo. Základním úkolem zůstává vedení družstva, při kterém trenérovi pomáhají kapitán a hráčská rada. Ze sportovního hlediska je úspěšný šéftrenér jak pro samostatné hráče, tak pro celý tým spíše hlavním koučem (headcoach). On určuje plánování ve sportovní sféře a ve spolupráci s kolegy je realizuje. Protože je vedoucí činnost rozdělena na větší skupinu osob, zůstává sociální inteligence jedním z nejdůležitějších předpokladů šéftrenéra.

Zpracovat koncepci

Hlavní kouč (headcoach) by měl sestavit perspektivní plán na dva až čtyři roky, což je obzvlášť důležité pro výběrové týmy. Tady je třeba správná kooperace s ostatními družstvy a trenéry. Všechny aspekty konceptu by měly vycházet z rukou hlavního kouče. Charaktery všech účastníků (hráčů i realizačního týmu) jsou rozhodující pro rozdělení rolí v týmu. Fáze zpracování koncepce je tedy velice úzce spjata s personálním plánováním. Vytvořit koncepci a nechat ji realizovat trenérem často nefunguje, protože zpravidla nevyužijí silné stránky trenéra.

Hlavní kouč na písku

Andreas Künkler poznal jako trenér profesionálních týmů dvě role. Nejdříve byl jako jediný trenér zodpovědný za všechny opatření ve svém týmu. Tato role se však zcela změnila, neboť světová elita pracuje již dávno se specialisty na různé obory. Mezi ně patří atletický trenér, psycholog, fyzioterapeut, lékař a samotný trenér. Künklerova funkce trenéra se změnila ve funkci hlavního kouče, která je zodpovědná za koordinaci sportovní sféry, tedy plánování a kontrolu práce jednotlivých specialistů a vedení tréninků s míči. Kromě toho by měl hlavní kouč vést hráče ve většině utkání. Tato struktura se podobá té profesionální halové. S tím rozdílem, že se jedná o tým dvou hráčů, takže se často stává, že kouči mají ještě další pracovní angažmá.

Künkler považuje za nejdůležitější dlouhodobý vývoj svých družstev, sestavuje plán na jeden olympijský cyklus, někdy i delší. Musí fungovat jako supervizor, sledovat moderní trendy hráčů světové špičky. Künkler jako hlavní kouč je zodpovědný za periodizaci, což vyžaduje výbornou spolupráci mezi jednotlivými trenéry a jejich týmy, která by měla přinést realizaci jednotných tréninkových postupů. Komunikace s médii a svazem patří také k jeho úkolům. Hlavní kouč musí budovat prostředí kolem týmu, musí se o něj starat a v případě potřeby ho i měnit. Pro tuto práci je dobrý vztah s klubovým managementem naprosto nutný.  

Při turnajích a zápasech má hlavní kouč také mnoho práce. Z důvodu zákazu koučování při beachvolejbalových utkáních je nutná příprava hráčů před samotným zápasem a analýza hry po zápase. K tomu je povinností hlavního kouče skauting hráčů, analýza hry svého družstva i soupeře. Hlavní kouč by měl mít schopnost motivovat hráče krátce po utkání před dalším zápasem. Rozdělení úloh na více členů je totiž z finančních důvodů nerealistické. V tomto směru má halový volejbal výhodu.

Analýza herního výkonu vede hlavního kouče k tomu, že musí být největším kritikem svého týmu. I po vítězných utkáních a kvalitních tréninkových jednotkách je stále co vylepšovat a proto je třeba o aspektech, které je třeba zlepšit, mluvit. Tato role hlavního kouče vytváří živnou půdu pro konfliktní situace. 

Z němčiny přeložil Radek Krpač, Das Volleyball-Magazin 7/2010