Menu
  • Kategorie: Činnost trenéra
  • Napsal Krpač (překlad)

Profil dobrého (volejbalového) kouče

BernardinhoJak se pozná dobrý kouč?

Diskuse na téma, co dělá kouče dobrým koučem, bude trvat neustále. Otázka nebude nikdy stoprocentně zodpovězena, protože se každý tým chová jinak a každý tým vyžaduje jiného člověka. Přesto se některé všeobecné výroky o „dobrém“ kouči dají najít. Seznam správných vlastností a používaných metod je dlouhý. Ideální je, pokud sociální kompetence tvoří solidní základ, který jde ruku v ruce s intelektuálními schopnostmi a osobní zralostí. Dobrý kouč by měl rozhodovat na základě svých schopností a vnějších podmínek a neměl by vzbuzovat žádné falešné naděje.

Vytvoření důvěrných vztahů má pro další průběh koučinku velký význam. Protože pouze pokud mám k někomu důvěru, budu také připraven mluvit o mých problémech a svěřím se s mými plány řešení těchto problémů. Kouč by se měl snažit vytvořit si pozitivní vztah se svými svěřenci. Bezpodmínečné akceptování hráče je předpokladem pro úspěšný koučink.

Kouč by neměl myšlenky, pocity a způsoby chování hráčů hodnotit a odsuzovat. Důvěra je tedy centrální aspekt, který úspěšný kouč u svých svěřenců musí mít. Dalším důležitým aspektem „dobrého kouče“ je akceptace hráčů. Kouč musí svou kompetenci - jak na sportovní, tak i na lidské úrovni – u hráčů neustále získávat a potvrzovat. Kouč musí mít schopnost vést tým, protože jinak se nedokáže vžít do situace svých „klientů.“ Musí být odborně znalý a jako trenér musí vědět, jakým způsobem družstvo vést, aby dělalo pokroky.

Akceptace a důvěra k hráčům jsou tedy nejdůležitější aspekty, které charakterizují dobrého kouče. Kouč by tedy měl být ke svým svěřencům otevřený, měl by umět naslouchat problémům jeho svěřenců, které často prožívají v mimosportovním životě.

polska_siatkowka-8342da12e8336f0c73c5d6eb9f6ebbadade2c98bDále je důležité, aby cíle byly stanoveny nejen koučem, ale i hráči, neboť cíl, který si hráči sami dají, budou brát vážněji, než kdyby ho stanovil někdo jiný. Právě schopnost správně formulovat cíle je další důležitou charakteristikou dobrého kouče. Cíle musí být specifické, měřitelné, dosažitelné a reálné v nejlepším případě by měly mít časovou strukturu. Cíle by měly být formulovány pozitivně, srozumitelně měly by být relevantní. Pro sportovce je velice důležité, aby byly cíle pro něho výzvou a aby je akceptoval.

Cíle by měly:

  • být formulovány pozitivně. Raději „Kam směřujete“? než „Co už by se nemělo stát“?
  • definovány konkrétně a přesně
  • být z vnějšku „uchopitelné“: Jak diváci poznají, že tým dosáhl cíle?
  • dosažitelné vlastními prostředky – měly by být v kompetenci týmu – na odborné, osobní i finanční úrovni

Volejbalový kouč

Nahoře uvedené výroky platí pro všechny kouče a je jasné, že platí i pro volejbalové kouče. Protože volejbal je kolektivní sport, musí kouč vést rozhovory jak s jednotlivými hráči, tak i s celým týmem. Také ve volejbalu jsou akceptace a důvěra základními aspekty úspěšné práce. Formulovat cíle je důležité před každou dlouhodobější fází sezóny: Začátek sezóny, po zimní přestávce.

Protože se ve volejbalových zápasech často objevují stresové situace, je dobré, aby byl kouč v dobrém fyzickém i psychickém stavu, aby tyto stresy dokázal zvládat „s chladnou hlavou“.

Sociální kompetence je ve sportovním odvětví, jako je volejbal, velice důležitá. Volejbalový kouč by měl rozpoznat, kdy se u hráčů objevují problémy a napětí, které mohou ovlivňovat herní výkon družstva. Proto je důležité u trenérů volejbalu důležitá schopnost empatie. Protože je volejbal týmový sport, měl by být kouč schopný vést svůj tým.

Zkrátka ideální kouč musí mít mnoho vlastností, které se kumulují v oborech sociální kompetence, vedení skupiny, určování cílů a kooperace.

Literatura:

Rauen, C. (2001). Coaching: Innovative Konzepte im Vergleich. Göttingen: Verlag für Angewandte Psychologie.

Christmann, E. & Fago, K. (1993). Volleyball Handbuch Reinbek: Rowohlt

Papageorgiou, A. & Spitzley, W. (2000) Handbuch: Leistungsvolleyball Aachen: Meyer & Meyer Verlag

Eberspächer, H. (1982). Sportpsychologie. Grundlagen, Methoden, Analysen Reinbek: Rowohlt

Z němčiny přeložil Radek Krpač, Liberec, 22. Června 2011