- Kategorie: Činnost trenéra
- Napsal Krpač (překlad)
Korekce chyb ve volejbale
Sören Baumgärtner a Andreas Meusel se zabývali strategiemi řešení problémů techniky trenérů vrcholového volejbalu a lehké atletiky. Výsledkem bylo zjištění, že nové vědomosti a nové nápady vznikají podle vyjádření expertů nejčastěji při výměně názorů mezi kolegy, trenéry. Proto je nutné zdůraznit, že výsledky tohoto výzkumu vycházejí ze zkušeností tázaných expertů, slouží jako komunikační prostředek mezi trenéry a měly by být příležitostí k diskusi a k porovnání zkušeností ostatních zainteresovaných. Pokud jde v praxi výkonnostního a vrcholového sportu o optimalizaci techniky sportovců, stojí i zkušení trenéři neustále před novými výzvami. Efektivita tréninkové intervence je především v kritických a náročných situacích zřetelná, například při naučení a stabilizování techniky nebo při přeučování špatného návyku na výkonnostní nebo vrcholové úrovni.
Sören Baumgärtner a Andreas Meusel se zabývali strategiemi řešení problémů techniky trenérů vrcholového volejbalu a lehké atletiky. Výsledkem bylo zjištění, že nové vědomosti a nové nápady vznikají podle vyjádření expertů nejčastěji při výměně názorů mezi kolegy, trenéry. Proto je nutné zdůraznit, že výsledky tohoto výzkumu vycházejí ze zkušeností tázaných expertů, slouží jako komunikační prostředek mezi trenéry a měly by být příležitostí k diskusi a k porovnání zkušeností ostatních zainteresovaných. Pokud jde v praxi výkonnostního a vrcholového sportu o optimalizaci techniky sportovců, stojí i zkušení trenéři neustále před novými výzvami. Efektivita tréninkové intervence je především v kritických a náročných situacích zřetelná, například při naučení a stabilizování techniky nebo při přeučování špatného návyku na výkonnostní nebo vrcholové úrovni. Výzkum se zaměřil na následující otázky a úkoly:
- Jaké strategie řešení problémů nesprávné techniky se používají ve vrcholovém sportu?
- Jsou tyto strategie různé vzhledem k různým odvětvím sportu?
- Shrnout nejdůležitější poznatky výzkumu a převést je do praxe
Ve dvou výzkumech bylo dotazováno 10 trenérů lehké atletiky a 9 trenérů volejbalu na vrcholové úrovni. Tímto výzkumem bylo možné srovnat poznatky koordinačně náročného individuálního sportu s technicky náročným týmovým sportem.
Použití strategií řešení technického problému bylo v atletice a volejbale různé. Zatímco trenéři atletiky používají při korekci chyb převážně strategie „orientace na fázi pohybu“ a „vytvoření kontrastu“, volejbaloví trenéři používají nejvíce strategii „zdůraznění chyb“. Různé údaje v použití strategií řešení technických problémů poukazují na různé trenérské filozofie a na specifické podmínky každého sportu.
Andreas Meusel se pokusil shrnout tipy pro korekci chyb ve volejbale.
Tipy pro korekci chyb ve volejbale
1. Zvolit jednoduchá cvičení
- popřípadě hráče během tréninkového turnaje na menších hřištích vytáhnout a věnovat se jim individuálně
2. Sledovat pohyb
- Provádění techniky pozorujeme z několika úhlů
3. Hledání příčiny chyby
- Po spatření jasné chyby si promítám zpět průběh pohybu až k její příčině
- Začínám s pozorováním prvního styčného bodu techniky z různých perspektiv. Je tento styčný bod prováděn správně, pozoruji další atd….
3.1. Po zjištění příčiny chyby
cvičení přerušit a správné provedení
- popsat
- demonstrovat
- nechat procítit – provést pohyb (s míčem), aby byl hráči zprostředkován pocit při správném provedení pohybu
- správně formulovat instrukce pohybu pro další cvičení nutící dodržovat správnou techniku
- Toto cvičení by se mělo zaměřit pouze na správné provádění techniky nebo jednotlivých styčných bodů. Tím se zprostředkuje kinestetická představa pohybu
- Cvičení je doprovázeno jasnými instrukcemi, které cvičence podporují při správném provádění verbálně. Tato podpora zůstane hráči v následující době jako vnitřní hlas (samoinstrukce) zachována. U následujících cvičení ustupuje nutící charakter do pozadí.
4. U cvičení
pozoruje trenér pohyb hráče popřípadě styčný bod tohoto pohybu a podporuje dodržení správné techniky verbálně
- Pokud se správné provedení pohybu několikrát podaří, je nutící charakter v dalším cvičení odstraněn.
- Pokud se provedení pohybu nepodaří, cvičení se znásobí, popřípadě je styčný bod technického provedení procvičován izolovaně. Přitom je opět dbáno na správnou samoinstrukci
- Motivačně působí zapojení nutícího charakteru do herní formy. Např. Jeden proti jednomu – odbití vrchem přes vysokou síť a na úzkém hřišti.
Pomůcky
· Pozorovací formulář se styčnými body – hodnocení - + provedeno správně, 0 neutrálně, - nesprávně provedeno
· Obrázkové řady pro podporu představy o pohybu
· Pracovní listy, které hráči pomohou techniku rozebrat
· Videonahrávka a srovnání se správně provedenými styčnými body techniky
· Imitační cvičení
· Cvičení před zrcadlem
· nasadit pomůcky - medicinbal, gumové expandéry
Další typy
- důležité je hráčovo pochopení, svou techniku změnit. Ta by měla být dosažena individuální cestou. Nutným základem je víra v trenéra a jeho síla přesvědčení, která hráči dodá odvahu v začátcích, kdy se hráč bude potýkat se sníženou výkonností.
- Přeučení techniky by se mělo provádět na začátku tréninku
- Počet korigovaných částí pohybu by měl být co možná nejmenší
použité prameny:
Sören Baumgärtner: Proffesionelles Wissen von Experten im Techniktraining des Spitzensport, www.volleyball-training.de
Andreas Meusel: Tipps für die Fehlerkorektur, www.volleyball-training.de
Přeložil Radek Krpač