Menu
  • Kategorie: Činnost trenéra
  • Napsal Krpač (překlad)

Konflikt management

Konflikty jsou nutnou a nevyhnutelnou součástí našeho života. A že nemusí být pouze škodlivé, ale že mohou být naopak užitečné a že jejich nedostatek je dokonce nezdravý a může být i zhoubný… V minulém článku jsem Vás krátce seznámil s managementem konfliktu. Dnes bych rád toto téma rozvedl, neboť trenér v něm může hrát významnou roli. Bernhard Wagner, dlouholetý volejbalový trenér v hale i na písku, vyzývá k odvaze řešit problémové situace před tím, než se z nich stanou konflikty. Tuto šanci je však třeba rozpoznat a využít. Velké konflikty poznáme hned. Ne nadarmo existuje rčení, které praví, že bouřka vyčistí vzduch. Na druhou stranu bouře však nepřichází z jasné oblohy...

Konflikty jsou nutnou a nevyhnutelnou součástí našeho života. A že nemusí být pouze škodlivé, ale že mohou být naopak užitečné a že jejich nedostatek je dokonce nezdravý a může být i zhoubný… V minulém článku jsem Vás krátce seznámil s managementem konfliktu. Dnes bych rád toto téma rozvedl, neboť trenér v něm může hrát významnou roli. Bernhard Wagner, dlouholetý volejbalový trenér v hale i na písku, vyzývá k odvaze řešit problémové situace před tím, než se z nich stanou konflikty. Tuto šanci je však třeba rozpoznat a využít. Před každým zápasem by měla být dobrá atmosféra. To ovšem není možné, protože v životě často mezi lidmi dochází ke konfliktům. Volejbal není výjimkou. Velké konflikty poznáme hned. Ne nadarmo existuje rčení, které praví, že bouřka vyčistí vzduch. To je správné, někdy se konflikt nedá vyřešit jinou formou. Na druhou stranu bouře však nepřichází z jasné oblohy. Můžeme tedy konflikt řešit dříve, než eskaluje. Bouře může být totiž také zabiják energie, kterou můžeme raději využít proti soupeři než vůči spoluhráči. Samozřejmě, že i v mém týmu docházelo často k rozporům, mnoho z nich si hráči vyřeší sami. Teprve pokud některá strana nebyla schopna vyřešit spor, zasáhl jsem já. Teď trochu teorie, ale s praktickým základem.

U řešení těžkých konfliktů by se mělo před rozhovorem minimálně jednou spát

Tak tedy kdy? Pro vyjasnění konfliktů je nejjednodušší vytvořit si pro tyto situace rituál. To znamená např. jednou za čtrnáct dní se sejít, vyhodnotit předešlé dny s výhledem do dalších týdnů. To je dobrá příležitost pro řešení konfliktů a problémů v týmu.

Moderátor: Moderátorem by měl být vždy osoba, která s konfliktem nemá nic společného. To muže být trenér. Pokud je trenér součástí konfliktu, přiveďte si ještě jiného moderátora. Moderátor musí po dobu celé diskuse zůstat nestranný. Pokud začne být diskuse nevěcná, má moderátor právo kdykoli do diskuse zasáhnout. Při konfliktu však nezastává žádný vlastní názor.

1.    Základ: Aby rozhovor přinesl řešení, musí se obě strany dohodnout na společném minimálním cíli. Zpravidla stačí, že se obě strany dohodnou na tom, že chtějí docílit nějaké změny. Dobře se to poslouchá, u těžkých konfliktních situací to však může být opravdový problém. Pokud jedna strana nebude srozuměna s dohodnutým základním cílem, musí se základní cíl navrhovat, dokud nebude akceptován oběma stranami.

2.    Nadřazený cíl: V dalším kroku se společně pokusíte najít velký cíl, vizi. Zde je důležité domluvit se na vizi a ne na cestě, která k velkému cíli vede. Jak k tomuto cíli dospějete, je často právě bod sporu. Proto je nejdříve důležité domluvit se na cíli, cesta k němu zatím není důležitá.

3.    Řešení problému: Nyní máte základ, na kterém může být problém prodiskutován. Budete překvapeni, jak jednoduše se dají některé věci vyřešit.

Poznámka: Pokud se při sporu točíte stále v kruhu, nejde zde o samotné řešení problému, ale o nedorozumění na úrovni vašeho chování.

Přiklad z plážového volejbalu: Dvojice se ve hře dostala do kritického momentu. Hráč A bere oddechový čas, aby hru obrátil ve svůj prospěch a aby se mohl koncentrovat na další výměnu. Chtěl by při time outu sedět se svým spoluhráčem na lavičce a koncentrovat se společně. Hráč B se chce také koncentrovat, volí raději variantu koncentrace na koncové čáře. V této situaci často dochází k tomu, že A si myslí, že B nechtěl žádný time out, stojí dokonce naštvaný na základní čáře. Tomu hráč A vůbec nerozumí, je najednou také vynervován chováním hráče B. Oddechový čas ztrácí na efektivitě.

Přitom stačí si o tomto problému popovídat, své chování však musí nejčastěji korigovat obě strany. Možné řešení této situace by mohlo vypadat následovně: Hráč A si bere oddechový čas, krátce se podívá na hráče B, hráč B odpoví krátkým kývnutím a obě strany si porozuměly. Vypadá to jednoduše, musí však být v tréninku naučeno.

Úkoly moderátora:

·         Zůstaň neutrální vstřícný oběma stranám. Obě strany mohou lhát, i když to na první pohled nevypadá.

·         Zkus zjistit příčiny problému

·         Problémy často nepoukazují na pravý problém. Často je opravdový problém schován za tím, který vidíme

·         Konflikty jsou často hektické. Moderátor je zodpovědný za to, že se k sobě obě strany chovají vlídně. Pokud ne, zakroč, přeruš obě strany (buď verbálně, nebo fyzicky). Vypadá to nezvykle, je to ovšem efektivní

·         Obě strany se musí dohodnout na obou cílech. Přitom není důležitá volba slov, ale vzájemná domluva. Moderátor nemusí všemu rozumět

·         Diskuse by se měla neustále pohybovat mezi oběma cíli. Pokud ne, optej se, jestli se diskuse ještě točí okolo daného tématu.

Z němčiny přeložil Radek Krpač

Bernhard Wagner – Konfliktmanagement – www.volleyball-training.de