Menu
  • Kategorie: Činnost trenéra
  • Napsal Krpač (překlad)

Cesty dorozumění mezi trenérem a hráči

Dorozumění mezi trenéry a hráči je často složité. Jistě jste už několikrát zažili, že jste svým svěřencům chtěli dát co nejvíce informací, přesto vaše instrukce nenašly adresáta. Vypadá to, že se vaše slova rozplynula ve vzduchu a začínáte pochybovat. Realita však může být jiná. Existují cesty, jak si získat pozornost. Nejdříve jde o zvážení, kdy je zpětná vazba na místě, jak často by měla být dávána (frekvence) a kolik informací by mělo být předáno najednou. Dále se rozlišují informace o výsledku a průběhu jednotlivých činností, které vedou k minimalizaci chyb v procesu učení. Aby vaše zpětná vazba byla přijata a realizována, musí se kromě již nahoře uvedených aspektů dbát také na oblíbené individuální procesy učení vašich sportovců. Teprve poté, co vím, jakým způsobem hráč mé instrukce nejlépe přijímá a zpracovává, můžu na své svěřence správně působit a provádět individuální zpětnou vazbu. To je samozřejmě časově i energeticky náročné, přesto vás mnohému v konečné fázi ušetří. Hráči často nezrealizují vaši zpětnou vazbu tak, jak byste si přáli. Přitom je zajímavé pozorovat, které zpětné vazby dokáže hráč realizovat a které ne. Důležitým aspektem při vnímání informací je ten, že přijímání zpětné vazby je závislé na příjemci, tedy na hráči. Stejná zpětná vazba může mít u jiných hráčů různý efekt.

Dorozumění mezi trenéry a hráči je často složité. Jistě jste už několikrát zažili, že jste svým svěřencům chtěli dát co nejvíce informací, přesto vaše instrukce nenašly adresáta. Vypadá to, že se vaše slova rozplynula ve vzduchu a začínáte pochybovat. Realita však může být jiná. Existují cesty, jak si získat pozornost. Nejdříve jde o zvážení, kdy je zpětná vazba na místě, jak často by měla být dávána (frekvence) a kolik informací by mělo být předáno najednou. Dále se rozlišují informace o výsledku a průběhu jednotlivých činností, které vedou k minimalizaci chyb v procesu učení.

Dát individuální zpětnou vazbu

Aby vaše zpětná vazba byla přijata a realizována, musí se kromě již nahoře uvedených aspektů dbát také na oblíbené individuální procesy učení vašich sportovců. Teprve poté, co vím, jakým způsobem hráč mé instrukce nejlépe přijímá a zpracovává, můžu na své svěřence správně působit a provádět individuální zpětnou vazbu. To je samozřejmě časově i energeticky náročné, přesto vás mnohému v konečné fázi ušetří.

Zjistit správné kanály vnímání

Hráči často nezrealizují vaši zpětnou vazbu tak, jak byste si přáli. Přitom je zajímavé pozorovat, které zpětné vazby dokáže hráč realizovat a které ne. Důležitým aspektem při vnímání informací je ten, že přijímání zpětné vazby je závislé na příjemci, tedy na hráči. Stejná zpětná vazba může mít u jiných hráčů různý efekt. Proto je důležité vytvoření tzv. rapportu. Pod pojmem rapport rozumíme ideální verbální a nonverbální komunikaci mezi trenérem a jednotlivými hráči. Rapport na verbální bázi je založen na volbě podobných slov, tempu a tónu řeči. Rapport na nonverbální bázi je na druhou stranu založen na gestikulaci a mimice. To děláme v běžném životě, aniž bychom se nad tím hlouběji zamýšleli. Abychom však dali tu správnou zpětnou vazbu, musíme si těmito procesy být vědomi. Proto je pro trenéra důležité zjistit, jaké informační kanály pro příjem zpětné vazby každý hráč používá.

Existuje pět kanálů pro vnímání informací.

1.   Vizuální kanál: představa, pozorování, koncentrace na pohyb. Vidím, co tím myslíš, ukaž, co tím myslíš. Máme na věc stejný pohled, to vypadá, jakoby…

2.   Auditivní kanál: podle hluku to vypadá, jakoby….. Mluvit, poslouchat, křičet, bavit se, být na stejné vlně, vypadá to jako španělská vesnice, podle tvé řeči bych to viděl na…

3.   Kinestetický kanál: náročný, plynulý, vžít se, cítit, lehce…Chápu, co tím myslíš. Myslím si, že by bylo dobré..., Mám pocit, že

4.   Olfaktorický a gustatorický kanál: podle chuti, bez chuti, osolené, kyselé, zahořklé,…

Často se u člověka projeví více kanálů pro vnímání informací., například vizuálně-kinestetický nebo auditivně-kinestetický typ. Říká-li hráč, že míč už po úderu viděl v zámezí, odpovídá to vizuálnímu kanálu vnímání. Tvrdí-li hráč naopak, že už před úderem ví, že ho zkazí, mluvíme o kinestetickému kanálu vnímání. Soustředí-li se na hluk míče při úderu, odpovídá to auditivnímu kanálu vnímání.

Neustále pozorovat

Podle řeči hráče dokážete vypozorovat, jaký informační kanál vnímání je mu nejbližší. Vedle řeči jsou také pohyby očí dobrým ukazatelem informací. Při vizuálních vzpomínkách a představách se pohybují oči u praváků vzhůru, při dominantním auditivním kanálu se oči pohybují do strany, při kinestetickém kanálu vpravo dolů. Pokud hráč například pohybuje očima nahoru, měli bychom se při získání optimální zpětné vazby optat? „Jak jsi viděl tvůj útočný úder “? a ne „Co jsi při provedení úderu cítil“? Různé kanály vnímání u různých hráčů vyžadují maximální připravenost trenérů na tyto situace. Hráči bude dána možnost důvěry a porozumění, tím vyhrávají obě strany. Znalost informačních kanálů vnímání usnadňuje nejen komunikaci mezi trenérem a hráčem, ale také nám pomohou zvolit správný metodický postup při učení techniky. Hráčům s vizuálním kanálem vnímání bude jistě vyhovovat při učení ukázka, hráčům s kinestetickým kanálem to bude prožitek z vlastního pohybu.

Verbální popsání pohybu

Ústní popsání pohybu je jistě nejjednodušší a nejběžnější metoda, jak sportovcům popsat určitý pohyb. Po podrobnějším výkladu je popsání pohybů rozčleněno do několika bodů. Pro další tréninkový proces se doporučuje klást důraz na klíčové momenty pohybu. Zde není nejdůležitější výsledek samotného pohybu, ale spíše jeho průběh správným směrem. Tyto klíčové momenty jsou trenérem pojmenovány pomocí jednoduchých kódů nebo řečnických obratů, které umožňují jednodušší komunikaci při opravách pohybů.

Působení proti odporu

Pro zdůraznění správné techniky při různých činnostech je často používána metoda, ve které pomocí např. expandérů musí hráči působit proti správnému pohybu. Pracuje-li hráč vědomě proti tomuto odporu, zjistí, jakou sílu v jakém čase musí použít, aby zabránil nesprávnému pohybu.

Zpětná vazba pomocí videotechniky

Velmi podceňovanou metodou tréninku techniky je videoanalýza. Přitom je nasazení videotechniky v dnešních podmínkách naprosto přirozenou věcí. Finanční náročnost této metody týmy často odradí od jejího použití. Přitom je to škoda, hráč může srovnat svou vnitřní představu o pohybu s realitou. Zpomalený záběr často teprve odhalí technické nedostatky.

Učení se od profesionálů

Další možností je pozorování expertů v oboru. Sportovci by měli mít možnost vidět zápasy na špičkové úrovni. Talent je schopný od svého vzoru mnohé odkoukat. Protože jsou děti schopné mnoho věcí od svých spoluhráčů odkoukat, je vytvoření silných tréninkových skupin velice důležité. 

Z němčiny přeložil Radek Krpač, Das Volleyball-Magazin 8/2010